http://bayanbox.ir/view/4649874664690365417/dlBrochure.png http://bayanbox.ir/view/5307853932115464629/dlHelp.png


راهنمای استفاده از قفل نرم افزاری Cheft

درمحیط برنامه نویسی Excel VBA

 

کاتالوگ تست سریع

روش های اسکریپتینگ در ExcelVBA

1- اسکریپت های مورد نیاز برای جلوگیری از Save As، سند Excel پس از ورود به آن از طریق Cheft Open Encrypted Office Documents

Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
If SaveAsUI Then Cancel = True
End Sub

پس از ورود به فایل Excel توسط نرم افزار  Cheft Open Office ، امکان ذخیره سازی و
بهره گیری از خدمات قفل نرم افزاری CHEFT در محیط Microsoft Excel بر اساس امکانات موجود در همین نرم افزار (اکسل) برنامه ریزی شده است:

1- روش اول حفاظت: باز کردن فایل رمزدار شده.

در این روش CHEFT فایل رمز دار شده را با رمز اصلی اش باز می کند.

صاحب اثر با استفاده از نرم افزار CHEFTMaster، رمز فایل اکسل تولید شده خود را به صورت پیچیده در داخل فایل CHEFT.exe قرار می دهد. سپس دو فایل (قفل CHEFT و فایل اثر خود را در قالب Excel ) به مشتری خود می دهد.

مشتری ابتدا فایل CHEFT.exe را روی رایانه خود اجرا می کند این کار باعث نمایش Shortcut نرم افزار CHEFT روی دسکتاپ او می شود،

 همچنین یک گزینه به منوی Popup دسکتاپ ویندوزش به نام CHEFT اضافه می شود.

 که توسط آن می تواند فایل های رمزدار صاحب اثر را باز کند.

هنگام باز شدن فایل اکسل، رمز توسط CHEFT.exe در اختیار اکسل قرار داده می شود.

عموم فایل های اکسل پس از باز شدن در نرم افزار اکسل قابل تغییر و ذخیره به نام ونهایتا تغییر یا سوء استفاده احتمالی هستند. چنانچه خواسته باشید اینگونه فایل های آسیب پذیر را در اختیار مشتریان خود قرار دهید باید از آنها با استفاده از اسکریپت حفاظت کنید. اغلب فایل های اکسل دارای خاصیت آسیب پذیر هستند اما فایل های XLSM را تا حدودی می توان از این آسیب ها برحذر داشت.

این فایل ها که در واقع به برنامه نویس کمک می کنند که از ماکروها نیز بهره برداری کند در ارتباط با بخش VBA ی اکسل هستند.

اسکریپتهایی که برای حفاظت از اینگونه فایل ها لازم است، عبارتند از:

اسکریپت جلوگیری از SaveAs. در فایل های با پسوند(XLSM )

Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
If
SaveAsUI Then Cancel = True
End Sub

برای ورود به بخش ماکرو نویسی در اکسل از کلیدهای ترکیبی ALT+F11 استفاده می شود.

2- روش دوم حفاظت: نوشتن کدهای لازم در قسمت VBA ی اکسل:

در این روش حفاظت از اسکریپتهای نوشته شده در بخش VBA اکسل انجام خواهد شد.

پس از تنظیم اسکریپت ها مورد نیاز لازم است روی این بخش از سند خود نیز رمزکذاری انجام دهید اینکار توسط گزینه نشان داده شده در شکل بالا و به نام VBAProject Properties انجام می شود.

از پنجره باز شده به زبانه Protection وارد شده و پس از تیکدار کردن

Lock project for viewing

دوبار رمزی را برای حفاظت از کدهای نوشته شده در بخش password و Confirm password وارد کنید؛ این رمز می تواند متفاوت با رمز اصلی فایل باشد.

3- روش سوم حفاظت: استفاده از DLL ها و OCX ها در قسمت VBA ی اکسل:

این روش بسیار کارآمدتر است، در این روش اصل برنامه نویسی در یکی از محیط های برنامه نویسی که دارای قابلیت کامپایل اسکریپتهای نوشته شده به فایل های exe و dll و ocx است انجام می شود و در بخش VBAی اکسل صدا زده می شود.

از آنجمله محیطهای برنامه نویسی می توان به C و VB و NET. و از این قبیل اشاره کرد که البته نیاز به تسلط به زبان برنامه نویسی مزبور نیز دارد.

پس از تهیه فایل dll،یا ocx مورد نظر که حاوی دستورات و توابع مورد نیازتان باشد از منوی Tools بخش VBAی Excel گزینه References... را انتخاب کنید.

از این طریق به پنجره معرفی فایل dll یا ocx در بخش vba وارد خواهید شد.

استفاده از فایل های dll و ocx علاوه بر ساخت به هنگام استفاده در سیستم مشتری نیاز به تعریف مجدد دارد که اینکار توسط نرم افزارهای نصب مانند setupfactory و از این قبیل میسر گردیده اما به طور حرفه ای تر می توان به کلید واژة regsvr32 و پنجره زیر اشاره کرد

 تا شما برنامه نویس محترم بتواند به مطالعات مورد نیاز خود ادامه دهد.

پس از تعریف فایل های کتابخانه ای (DLL و OCX) باید بتوان از دستورات آنها بهره گیری کرد که اینکار در بخش ماکروهای Macro  و یا Modules در VBA میسر خواهد شد.

تایپ عبارت dim b as new  و زدن کلید فاصله منجر به نمایش توابع کتابخانهای تعریف شده و نهایتا استفاده موثر از آنها خواهد گردید.

در این بخش جای دارد به عبارت(کلید واژه ) Private Declare Function نیز اشاره کنیم که به برنامه نویس اجازه می دهد استفاده سریعتری از توابع کتابخانه ای داشته باشد.

آنچه که در بخش توابع کتابخانه ای باید به شکل موثر ایجاد شود اسکریپت هایی است که در محیط کامپایل شدنی نوشته خواهند شد این اسکریپتها باید حاوی الگوریتمی باشد که بتواند در هنگام اجرای دستورات خاص و حیاتی و با اهمیت ابتدا درستی کد فعالسازی نسبت به کد سخت افزاری سیستم را بررسی نماید، و بعد به ادامه کار بپردازد برای روشن شدن این موضوع می توانید به بخش بهره گیری از قفل نرم افزاری CHEFT در VB مراجعه فرمایید. تا با مشاهده اسکریپتهای مثالی با مفهوم عنوان شده در این بخش بیشتر آشنا شوید.


همچنین نگاه کنید به لینک های زیر:

بهره گیری از Cheft  در Microsoft Office

روش اول  محافظت اسناد در Microsoft Office

روش دوم  محافظت اسناد در Microsoft Office

روش سوم  محافظت اسناد در Microsoft Office