http://bayanbox.ir/view/4649874664690365417/dlBrochure.png http://bayanbox.ir/view/5307853932115464629/dlHelp.png


راهنمای استفاده از قفل نرم افزاری Cheft

درMicrosoft Office

 

به طور کلی این بحث به دو قسمت تقسیم می شود:

1- رمزگذاری و باز کردن فایل های رمز دار شده بدون حضور صاحب اثر و رمز و بدون دخالت نرم افزارهای هک و با در نظر گرفتن حقوق صاحب اثر و خطرات هک و کرک.

2-کد نویسی در محیط Microsoft Office VBA به منظور کنترل و حفاظت بهتر

بهره گیری از قفل نرم افزاری Cheft در نرم افزارهای آفیس مانند Word ، Excel ،PowerPoint  و Access به معنی بهره گیری از متد و روشی است که بر مبنای روش های حفاظت از اسناد آفیس توسط شرکت ماکروسافت طراحی گردیده است، با این تفاوت که در متد ارائه شده توسط CHEFT ، تولید کننده اثر قادر خواهد بود بدون حضور خود از  روش های حفاظت آفیس استفاده کند.به عبارت دیگر می توان چنین گفت که روش های حفاظت ازاسناد آفیس مبتنی بر روش رمزگذاری است این در حالیست که هنگامی که قرار باشد فایلی رمزدار باشد باید صاحب اثر و تولید کننده فایل رمز مربوطه را به خاطر داشته باشد و هنگام باز شدن فایل، رمز را به نرم افزار آفیس تحویل دهد؛

http://bayanbox.ir/view/1205773258367085864/1.png

 اگر قرار باشد که صاحب اثر در کنار اثر نباشد و یا رمز ورود به فایل آفیس وجود نداشته باشد امکان دستیابی به محتوای فایل آفیس وجود نخواهد داشت. در این روش اگرچه امنیت فایل ها به خوبی حفظ خواهد شد لیکن اگر قرار باشد برنامه نویس یا صاحب اثر، فایل خود را به برخی از مشتریان یا دانش آموزان خود ارائه نماید مجبور است رمز ورود به اثر را نیز به ایشان بدهد.

در روش ارائه شده توسط CHEFT رمز ورود به فایل های آفیس به صورت پیچیده بار دیگر کدگذاری می شود و این کد [که رمز داخل آن قابل تشخیص نیست]  به همراه اثر به مشتریان یا دانش آموزان تحویل داده می شود در صورت برخورداری از شرط زیر،  قفل نرم افزاری CHEFT رمز را از کدهای پیچیده استخراج کرده و در اختیار نرم افزار آفیس قرار می دهد.

شرط لازم برای این کار به شرح زیر است:

* کد فعال سازی دریافت شده مشتری بر اساس کد سخت افزاری رایانه ای که با آن کار می کند درست باشد.

جالب است بدانید بسیاری از نرم افزارهای هک آفیس در صورتیکه رمزهای اسناد آفیس بیش از 20 حرف باشد قادر به باز کردن این اسناد نخواهند بود، علاوه بر این می توان به شرایطی که می تواند به سخت تر کردن باز نمودن اسناد آفیس محافظت شده کمک کند به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از حروف و اعداد به صورت همزمان در رمز

استفاده از عبارت های بی معنی

استفاده از حروف و اعداد به صورت یکی درمیان و پیچیده

استفاده از حروف کوچک وبزرگ و اعداد و علائم  به صورت همزمان

مثلاً، پیدا کردن این رمز بسیار سخت است:

A56#B0rgGkrW1u+Hsd%54dTfsdKlja4$9Q648fsdOglPksdDfj6@

در این رمز از اعداد، حروف کوچک و بزرگ و علائم استفاده شده و طول آن بسیار زیاد است.

این در حالیست که کافیست تولید کننده اثر فقط رمز ورود به اسناد خود را روی رایانه خود ذخیره کرده و در صورت نیاز تنها عمل COPY/PASTE انجام دهد.


توجه داشته باشید روش CHEFT ارائه نرم افزار هک و کرک برای باز کردن فایل های آفیس نیست بلکه فایل های آفیس را با رمز های خودش که توسط صاحب اثر به آن داده شده است باز می کند.

برنامه نویس یا تولید کننده اثر رمز فایل های آفیس خود را به صورت یک کد پیچیده توسط نرم افزار CHEFTMASTER به فایل نصب قفل نرم افزاری CHEFT_SETUP.EXE ضمیمه کرده و هنگام نصب، این کد در رایانه مشتری به صورت محرمانه قرار می گیرد (مثلا رمز :123456 به کد پیچیده زیر

 MTAwMTAyMTA0MTA2MTA4MTEwMDUw

تبدیل می شود.)

به طوریکه تنها نرم افزار CHEFT می تواند این رمز را بشناسد و رمزگشایی کند در هنگامی که مشتری سعی می کند فایل آفیس رمزگذاری شده را توسط نرم افزار  Cheft Open Encrypted Office Documents باز کند، رمز فایل توسط قفل CHEFT به نرم افزار آفیس تحویل داده خواهد شد. این بخش بسیار حرفه ای و با در نظر گرفتن بسیاری از پدیده هایی که ممکن است توسط عمل هک و کرک صورت پذیرد طراحی شده است.

( بر اساس تئوری های فنآوری درصد بروز خطای پیش بینی نشده، وجود دارد!)

با ذکر این کلیات توجه مطالعه کنندگان محترم این راهنما را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد  نرم افزار  Cheft Open Encrypted Office Documents، به بخش مربوطه معطوف می داریم.


یکی از مواردی که می تواند فایل های آفیس را که توسط رمز باز شده اند تهدید کند کپی از محتوای اثر و قرار دادن آن در فایل جدید است و ممکن است از گزینه SavaAs استفاده شود و فایل دوباره با مشخصات جدید و این بار بدون رمز ذخیره شود.از نظر صاحبان اثر این کار نباید انجام شود؛ این کار با سوء استفاده از فایل هیچ تفاوتی نخواهد داشت. برای این موضوع پیش بینی هایی انجام شده است که توسط بخش ماکرونویسی VBA آفیس در دسترس کاربران خواهد بود.

http://bayanbox.ir/view/6330968793738690628/2.png

اگرچه به نظر می رسد فایل های pdf تا حدودی این مشکلات را رفع کرده باشند لیکن از آنجا که برخی از توانمندی های برنامه های آفیس مانند Excel و Power point و Access غیر قابل مقایسه با فایل های pdf و از این قبیل خواهد بود، شاید جای کار برای استفاده از فایل های آفیسی که بتوانند علاوه بر استفاده از امکانات آفیس از حقوق پدید آورندگان اثر نیز حفاظت کنند باقی باشد.یکی از مهمترین قابلیت هایی که پس از تبدیل فایل های آفیس به هر نوع دیگری مانندSWF یا pdf و غیرو می شود بی بهره کردن فایل های آفیس از محیط برنامه نویسی است که موجب حذف خواصی است، که می تواند منجر به تصمیم گیری و برنامه سازی در این فایل ها شود. اینگونه فایل ها به نام Macro-Enabled معروفند.

نرم افزار CHEFT به صورت مستقل توانایی بازکردن فایلهای محافظت شده و دارای اسکریتهای حفاظتی docm و ppsm و xlsm و accde یا mde را دارد که همگی فایلهای دارای ماکرو هستند، ضمنا نرم افزار CHEFT قبل از فراخوانی نرم افزارهای آفیس بخش

 Enable all macro (not recommended; potential dangerous code can run)

را فعال خواهد کرد.


همچنین نگاه کنید به لینک های زیر:

بهره گیری از Cheft  در Microsoft Office

روش اول  محافظت اسناد در Microsoft Office

روش دوم  محافظت اسناد در Microsoft Office

روش سوم  محافظت اسناد در Microsoft Office

روش پیش بینی شده و عملی در محافظت اسناد با استفاده از DLL