http://bayanbox.ir/view/4649874664690365417/dlBrochure.png http://bayanbox.ir/view/5307853932115464629/dlHelp.png


راهنمای استفاده از قفل نرم افزاری Cheft

روش سوم  محافظت اسناد در

Microsoft Office

 

کامپایل کدهای نوشته شده به صورت فایل های اجرایی (این روش تنها در نرم افزار Access  و تحت عنوان فایل های MDE و ACCDE امکانپذیر است)

همانطور که در صورتیکه مشاهده فرموده باشید دسترسی به بخش ماکرونویسی VBAی Access غیر ممکن است. در بررسی های انجام شده در مورد فایل های اکسس می توان نتیجه گرفت کدهای اسکریپتی نوشته شده در VBAی accdb پس از کامپایل و رفع اشکالات احتمالی در فایل accde به صورت کدهای باینری ذخیره خواهد شد.

عبارت Project is unviewable  با عنوان Project Locked که در صورت مبادرت به نمایش کدهای موجود در VBAی Accde به نمایش گذاشته میشود بی جهت و بی معنی نیست.

یکی از روش های موثر برنامه نویسی برای نگهداری اطلاعات در رایانه ها استفاده از برنامه نویسی به زبان ها مختلف حتی java ,c , بخصوص VB ویژوال بیسیک در محیط برنامه نویسی Microsoft Access است.

استفاده از این محیط برنامه نویسی با به کارگیری از محیط های مکملی مانند SWF ها و DLL ها می تواند به درستی همان چیزی را ارائه کند که یک کاربر آنرا احتیاج دارد

محیط Access، محیطی است که برای کاربران می تواند علاوه بر تولید ساختارهای اطلاعاتی تحت عنوان جدول ها Table و نگهداری اطلاعات در آنها به فرم ها و گزارش ها نیز مجهز گردد.هر آنچه که کاربران بانک های اطلاعاتی از یک نرم افزار نگهداری اطلاعات انتظار دارند در بانک اطلاعاتی Access میسر است. برنامه نویسان می توانند با تولید ساختارهای اطلاعاتی Table ها به کاربران این امکان را بدهند تا اطلاعات مورد نیاز خود را نگهداری کنند و در ادامه از طریق طراحی فرم ها و پرسش ها و گزارش ها که تحت عنوان Form و Query و Report مشخص می شوند اطلاعات مورد نیاز کاربران را تجزیه تحلیل کرده و در اختیار آنان قرار دهند.

در گام های بعدی در استفاده از Access حتی ارائه گزارش ها به صورت نمودارها نیز میسر است و حتی در فرم ها می توان از منوهای دکمه دار و کمبوها و لیست ها و ... و در صورت نیاز از منوهایی که با برنامه Flash ساخته شده اند استفاده کرد.

این ها همه توانمندی هایی است که یک کاربر ساده می تواند از آنها استفاده کند وقتی که بانک اطلاعاتی استفاده عمومی تر پیدا می کند مثلا کسی یک بانک اطلاعاتی با اکسس تولید می کند و این برنامه خوب عمل می کند دیگران به آن نیاز پیدا می کنند و برنامه نویس و یا به عبارتی متخصص استفاده از برنامه ی Access تصمیم می گیرد به ابزارهایی روی آورد که در عدم حضور او نیز برنامه کار کند و به عبارتی بتواند برنامه تولید شده را به کاربران دیگر نیز واگذار کند به برنامه نویسی در Access روی می آورد که آن استفاده جدی از بخش هایی در Access است که به ماکرو ها Macro و برنامه نویسی در محیط VBA یا ویژوال بیسیک یا ویژوال استودیو  معروف است.

برنامه نویسی در Access مشخصا در این دو بخش انجام می پذیر یعنی Macro و VBA

استفاده از VBA یا به عبارتی استفاده از VB در Access با فشردن دو کلید Alt+F11 میسر می شود (این دو کلید ترکیبی در سایر برنامه های Office نیز کاربرد دارد و در هر برنامه با توجه به امکانات موجود در آن برنامه باید برنامه هایی را نوشت که درAccess این برنامه های می تواند بررسی و تغییر و اصلاح اطلاعات و نهایتا گزارش سازی هایی باشد که همگی از بانک اطلاعاتی Access بهره می گیرند)

محیط VBA محیطی است که هر کدی را به زبان های مختلف و به خصوص VB می توان نوشت تا برای بهره گیری از تمامی امکانات سیستم موثر باشد در این میان می توان حتی به بهره گیری از رجیستری سیستم و یا اجرای برنامه های Exe خارجی اشاره کرد.

در ادامه در برنامه نویسی در VBA می توان به مباحثی پرداخت که به سطح امنیتی برنامه نویسی مربوط اند و آن بهره گیری از DLL هاست یعنی برخی از ماژول ها را می توان در VisualBasic نوشت و آنها را به صورت فایل های DLL کامپایل کرد و با فرا خوانی فایل DLL مورد نظر در محیط برنامه نوسی VBA از ماژول های موجود در آنها استفاده کرد.

اما برنامه نویسی در محیط VBA نیاز به حفاظت دارد یعنی برنامه نویس باید اطمینان پیدا کند که برنامه های نوشته شده او توسط دیگران به خصوص سودجویانی که معمولا هکر هستند و نرم افزارها را کرک می کنند مورد سوء استفاده قرار نخواهد گرفت

Microsoft Access می تواند برنامه های نوشته شده در فایل Access را از دیدها دور نگه دارد کافی است در محیط VBA از طریق منوی Tools و گزینه Properties و زبانه Protection کدها را قفل کرده و روی آنها رمز بگذارید

اما حفاظت در Access به اینجا ختم نمی شود شما می تواند فایل Accdb اکسس را به Accde تبدیل کنید تا در این حالت حتی کدها با رمز هم شناسایی نشوند

آیا نرم افزارهایی وجود دارند که بتوانند کدهای موجود در برنامه Accde را شناسایی کنند؟ بله!

انگار کار حفاظت از کدها و تلاش برای شناسایی آنها تمامی ندارد. برخی از برنامه ها در بازار وجود دارند که سعی می کنند رمز ورود به فایل های Access را شناسایی و باز کنند از میان می توان به برنامه های مختلفی اشاره کرد منجمله Passware و یا MDEUnlocker

اما نرم افزاری وجود دارد به نام MDECodeProtector که دست همه را از پشت بسته است

به راهنمای این نرم افزار در سایت http://www.everythingaccess.com مراجعه کنید

و یا با بخش Support آن مکاتبه کنید، درخواهید یافت که این نرم افزار از طریق مهندسی معکوس تمامی معابری را که برای هک کردن فایلهای Accde وجود دارند را شناسایی کرده و آنها را می بندد.

این نرم افزار از طریق حذف متغیرها و ثابت ها و جانشانی زیرکانه ای که دارد بلایی بر سر فایل های Access می آورد که حتی نرم افزار دیگری که تولید این شرکت است و MDEUnlocker نام دارد هم نمی تواند کدهای فایل را شناسایی کند

یک تجربه نشان می دهد تولید یک فایل Accdb را به نحوی که هر گونه حفاظتی که Access می تواند برای آن بوجود آورد و رمز گذاری روی آن ،همچنین حفاظت متعارف  بخش VBA از طریق رمزگذاری و  تبدیل به Accde و نهایتا ارسال برای بخش Support شرکت مذبور، و درخوست بازگویی محتوای فایل، در کمترین زمان ممکن میسر گردیده است این نشان می دهد  که کدهای حفاظت شده ، توسط نرم افزارهای این شرکت به راحتی قابل رویت هستند (این در حالی است که در سایر نرم افزارها این کدها محافظت شده و غیر قابل نمایش گزارش می شدند)

بررسی نرم افزار حفاظت از کدهای ACCESS این شرکت موسوم به Code Protector v2 for Microsoft® Access و حفاظت از کدهای اکسس ، در کنار نرم افزار دیگری  که به نام MDEUnlocker معروف است،نشان می دهد که حریف فایل های محافظت نشده ACCDE می شود. اما بر روی فایل های ACCDE یی که با نرم افزار CodeProtector v2 for Microsoft® Access محافظت شده اند کارایی جدی ندارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه از وب سایت Tavafi.ir (از اینجا) کمک بگیرید.


همچنین نگاه کنید به لینک های زیر:

بهره گیری از Cheft  در Microsoft Office

روش اول  محافظت اسناد در Microsoft Office

روش دوم  محافظت اسناد در Microsoft Office

روش سوم  محافظت اسناد در Microsoft Office

روش پیش بینی شده و عملی در محافظت اسناد با استفاده از DLL