این نرم افزار به بسترهای زیر نیاز دارد:

ویندوز 32 یا 64 بیتی (از XPبه بعد(Vista , 7, 8, 8.1, 9, 10) فعلا تا Windows10)

و آفیس 2007 (با آپدیت 2009) به بعد و ترجیحا Office 2010 (حتما آفیس باید 32 بیتی نصب شده باشد)

در مورد محتوای پرانتزهای بالا پایینتر توضیح داده شده است.


توضیح بیشتر:

الف . نرم افزارهای پیش نیازی که باید روی رایانه نصب شده باشند به شرح زیر هستند:
Microsoft Office
ترجیحا نگارش 2010 یا 2007 (با آپدیت 2009 یا نصب Accessruntime2007)
در نگارش 2013 تولید گزارشات ممکن است، ولی چاپ نمودارهای مقدور نخواهد بود.
از جمله نرم افزارهای ضروری نصب Word و Access هستند، ولی بهتر است Excel را هم نصب کنید، نصب سایر نرم افزارهای زیر مجموعه Office هیچ مشکلی ندارد.
Adobe Reader
ترجیحا Adobe reader نگارش11 ، ولی احتمالاً در کار با سایر نگارش ها یا نرم افزارهایی که برای باز کردن فایلهای PDF طراحی شدهاند مشکلی پیش نخواهد آمد.
حداقل رزولوشن صفحه مانیتور باید1024x768 باشد.
ب . در مورد سیستم عامل Windows
این بسته نرم افزاری با ویندوز 7 و با Microsoft Office 2007 تهیه شده است.
در مسیر تستهای کاربردی به شکل زیر مورد بررسی واقع گردیده:
سیستم عامل Microsoft Office
درباره دانلود Accessruntime 2007, 2010, 2013Windows 7 Microsoft Office 2007
Microsoft Access Runtime 2007
Microsoft Office 2010
Microsoft Access Runtime 2010
Windows 8 Microsoft Office 2007
Microsoft Access Runtime 2007
Microsoft Office 2010
Microsoft Access Runtime 2010
Windows XP Microsoft Office 2007
Microsoft Access Runtime 2007
Microsoft Office 2010
Microsoft Access Runtime 2010
متاسفانه Office 2013 به خصوص در Access2013 تفاوتهایی با دو نگارش 2007 و 2010 داشته که مسیر طراحی نرم افزار را مجزا مینموده؛ لذا ترجیح داده شد در طراحی نرم افزار، دو نگارش 2007 و 2010 که نزدیکتر هستند و هنوز بسیاری از کاربران نسبت به این دو نگارش رغبت دارند را اصل قرار دهیم. در صورت ادامه کار و استقبال کاربران از نرم افزار، امکان طراحی برای 2013 در آینده نزدیک وجود خواهد داشت.


چرا به نصب برنامه های پیش نیاز نیازمندیم؟
ج . از آنجا که در طراحی این نرم افزار تولید یک نرم افزار با حجم کم و قابل ارائه در اینترنت
به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گرفته است لذا توجه به نکات زیر ضروریست:
نصب نر م افزارهای پیش نیاز با توجه به اینکه فایل نصب برنامه بسیار کم حجم است ضروری خواهد بود.
درباره دانلود Accessruntime 2007, 2010, 2013امکان تلفیق فایلهای پیشنیاز در برنامه نصب نرم افزار کارنامه ماهانه، وجود داشته در این صورت با توجه به اینکه فایل Runtime Access 2007 دارای سایزی برابر با 58 مگابایت و فایل Adobe Reader دارای سایزی برابر با 50 مگابایت هستند، 100 مگابایت به حجم فایل نصب که هماکنون کمتر 15 مگابایت است افزوده می شده، اینکار اگرچه نرم افزار را از برنامه های پیش نیاز، بی نیاز می نمود، لیــکن با توجه به اینکه عموم کاربران دسترسی به نرم افزارهای Office 2007 یا 2010 و نیز برنامه Adobe Reader را دارند، بیشتر موجب اتلاف هزینه ها و وقت کاربران در دانلود نرم افزار از وب سایت Tavafi.ir میشد، لذا هماکنون فرض بر این است که باید نصب نرم افزارهای پیشنیاز توسط شما انجام شود.
دقت کنید، از آنجا که نرم افزارهای مزبور پس از نصب و اجرا سئوالاتی از شما خواهند پرسید، آنها را اجرا کنید و به سئوالات مطروحه پاسخ دهید.


چرا باید نرم افزار Access را قبل از اجرای نرم افزار کارنامه ماهانه اجرا کنیم؟
البته همیشه اینکار لازم نیست
بمنظور حفظ حقوق تولیدکننده ی نرم افزار روی فایل Access نرم افزار رمزگذاری شده است، و این رمز توسط خود برنامه به صورت خودکار به Access تحویل داده خواهد شد.
و از آنجا که معمولا امکان دارد که بارگذاری نرم افزار Access با تاخیر همراه باشد و یا قبل از بازکردن فایلهای مورد نظر، سئوالاتی از قبیل نمایش پنجره روبرو اتفاق بیافتد:
بهتر است قبل از اجرای نرم افزار کارنامه ماهانه، یکبار نرم افزار Access را اجرا کنید تا کاملا بارگذاری شود و دچار تاخیر نگردد. در غیر اینصورت ممکن است پنجره های زیر دیده شود
در چنین حالتی پنجره های مزبور را ببندید و بار دیگر نرم افزار کارنامه ماهانه را اجرا کنید.


تولید و بهره برداری از فایلهای PDF و به خصوص Adobe Reader
Printer خود را تعریف کنید.
اولین سئوالی که ممکن است پیش آید اینستکه چرا از فایل های PDF استفاده می کنیم؟
جواب این سئوال به این صورت داده میشود که شما برای چاپ نمودارهای مختلف باید زمان زیادی بگذارید اینکار با بهره گیری از فایلهای PDF به راحتی حل میشود، فرض کنید شما 30 درس و 30 دبیر و 10 کلاس در مدرسه داشته باشد، حالا تنها برای چاپ نمودارهای درصدقبولی و میانگین نمرات دبیران، درسها و کلاسها باید برای هر دوره تحصیلی100 نمودار را انتخاب و تنظیم کنید و بعد درخواست چاپ کنید، نرم افزار کارنامه ماهانه، تمام نمودارها را به صورت فایلهای PDF استخراج میکند. در ادامه میتوانید دو راه را پیش بگیرید یا فایلها را با نرم افزار ارائه محتوای نتایج توسط CD یا DVD و فلش و ویدئوپروژکتور نمایش دهید یا آنها را همه باهم و یکجا به پرینتر ارسال کنید. بمنظور تولید و استفاده از فایلهای PDF باید دو کار اصلی را انجام داده باشید. اول نصب نرم افزار Adobe Reader و دوم تعریف چاپگر است، حتی اگر چاپگری به رایانه شما وصل نیست چاپگری را تعریف کنید چون حاشیه های کاغذ تنها در بخش تعریف چاپگر میسر است و باید چاپگری را تعریف کنید تا حاشیه های کاغذ در حالت نرمال تعیین گردند. و اگرنه فایلهای PDF تولید شده حاشیه های منظمی نخواهند داشت.

کاربران محدود و اشکالات نصب و بهره برداری!
در ویندوز همه کاربران دارای یک سطح دسترسی به ویندوز و رجیستری و نصب نرم افزارهای جدید روی رایانه همچنین براندازی Uninstall نیستند که کاملا هم منطقی است اما معمولا به این اصل توجه نمی کنیم، یا از آن اطلاع نداریم. هنگام نصب و بهره برداری از نرم افزار کارنامه ماهانه، باید با کاربری که نامحدود باشد به ویندوز وارد شده باشید، تا دسترسی به شماره سریال-سخت افزاری سیستم و تغییرات رجیستری و نصب نرم افزارها را اختیارتان گذاشته شده باشد. گاهی حتی بعد از اینکه کاربری را با سطح دسترسی نامحدود Unlimited یا Administrator تعریف میکنیم بازهم محدودیت های استفاده را در محیط کاربر تعریف شده حس مینمائیم، در چنین حالتی نه تنها نرم افزار کارنامه ماهانه، بلکه حتی Access دچار سردرگمی در اجرای زیر مجموعه های خود می شود.
که تعریف کاربر Administrator اجباری به نظر خواهد رسید، اگر چه در ویندوز XP هنگام ورود به ویندوز و در پنجره اول تعیین کاربران و درخواست رمز ورود کاربری کلیدهای Ctrl +Alt +Del مورد استفاده قرار میگیرند تا به صفحه کاربری کاربر نامحدود و سرپرستAdministrator وارد شویم لیکن این امربخصوص برای ویندوز 7و8 کمی سختتر خواهد بود. البتـــه در این مورد، نرم افزار کارنامه ماهانه، راهکاری را ارائه کرده است، و آن فعالسازی کاربر Administrator است که شما باید علاوه بر فعالسازی کاربر مزبور نرم افزار کارنامه ماهانه، را نیز در حالت Run as Administrator اجرا کنید. در این مورد خوشبختانه نرم افزار کارنامه ماهانه شما را همیاری خواهد نمود.