راهنمایی درباره کلاسبندی در نرم افزار
کلاسبندی به مفهوم ورود اطلاعات دانش آموزان، دبیران، کلاس ها و رشته و پایه در نرم افزار است، این عمل می تواند هم توسط کاربر به صورت دستی و هم بوسیله ماژول های ورود اطلاعات از سایر نرم افزارها میسر گردد در این دفترچه با توجه به توانمندی نرم افزار کارنامه ماهانه(ماهکار)، هر دو روش  نامبرده توضیح داده خواهد شد.
راهنمایی درباره ورود نمرات
ورود نمرات به منظور تعیین نمره هر درس هر دانش آموز در یک دوره تحصیلی است، در نرم افزار کارنامه ماهانه برای هر درس هر دانش آموز تا 12 نمره می توان ثبت کرد- ارائه راهنمایی های مناسب هنگام ورود نمرات مثلا قرمز شدن نمرات بیش 20 و همچنین ارائه تمهیداتی برای ثبت نمرات دربازه توصیفی از جمله خواص نرم افزار کارنامه ماهانه است.
راهنمایی درباره انتخاب مدل کارنامه ها و لیست های کلاس
بیش از 10 مدل لیست نمره دبیر با تفاوت های فاحش و عملیاتی و دارای کاربردهای گوناگون و بیش از 40 مدل کارنامه با کاربردهای متفاوت و جدی در نرم افزار کارنامه ماهانه تعبیه شده است، در نرم افزار کارنامه ماهانه به ازای هر گزارشی که کاربر انتخاب می کند راهنمایی های تصویری و متنی ارائه می شود همچنین هر گزارش می تواند دارای اجزای متنوعی باشد.
راهنمایی درباره انتخاب داده ها برای چاپ
انتخاب کلاس ها و دبیران برای چاپ لیست نمره و حضور و غیاب دبیر و نیز انتخاب دانش آموزان برای چاپ کارنامه های متعدد سرلوحه هر نرم افزاری است که مانند نرم افزار کارنامه ماهانه کار ارئه کارنامه ها را بر عهده دارند در این بخش می توان انتخاب متعددی انجام داد.
راهنمایی درباره تهیه گزارش ها و نمودارها
ارائه گزارش درصد قبولی و میانگین نمرات برای درس ها و دبیران و ... بخصوص مقایسه ند دوره تحصیلی و نمایش افت و رشد تحصیلی دانش آموزان، کلاس ها دبیران در این بخش مورد بررسی واقع خواهد شد.
راهنمایی درباره بانک اطلاعاتی (دیتابیس) نرم افزار
ساخت بانک اطلاعاتی جدید، تهیه فایل های پشتیبانی عملیات بازیابی فایل های پشتیبانی از قبل تهیه شده در این بخش مورد بررسی واقع می شود.
فهرست کاتالوگ های ضمیمه به این دفترچه به شرح زیر اند:
کاتالوگ نصب نرم افزار
Setup یا نصب نرم افزار ، کار کاملا متعارفی است که برای نرم افزارهایی که دارای اجزاء بیشماری هستند اتفاق می افتد در این فرآیند، علاوه بر انتقال فایل ها و پوشه های مورد نیاز برای عملکرد صحیح نرم افزار تنظیمات دیگری مانند اضافه شدن برخی بخش ها به ویندوز و تنظیم داده هایی که به رجیستری ویندوز معروف هستند نیز رخ خواهد داد. عموما نرم افزارها بر مبنی سیستم عامل (مانندWindows) ، همچنین موتوری به عنوان محور کار نرم افزارها عمل بهره برداری از تمام قوای یک سیستم را بر عهده می گیرد، مانند (.Net و ...) این نرم افزار بر مبنای موتور قدرمتند Access کار می کند.
کاتالوگ ورود اطلاعات به نرم افزار کارنامه ماهانه از نرم افزار دانا
یکی از کارهایی که موجب تلف کردن وقت بسیار از معاونان اجرایی و دفتر داران می شود - بخصوص از اینکه مجبور هستند در چند نرم افزار اطلاعاتی را که در نخستین نرم افزار وارد کرده اند دوباره وارد کنند موجب دلخوری ایشان می شود- به همین منظور تمهیداتی برای ورود اطلاعات از نرم افزار نخست آموزش و پرورش (دانا) به نرم افزار کارنامه ماهانه دیده شده است، این کار به نحوی انجام می شود که به لحاظ امنیتی و رعایت موازین اخلاقی و حقوقی برای نرم افزارهای دیگر مشکل بوجود نیاورد، و در راستای تمهیدات خروج اطلاعات از سایر نرم افزارها با در نظر گرفت مسائل امنیت اطلاعاتی لازم  پیش بینی شده، صورت می گیرد.
کاتالوگ ورود اطلاعات به نرم افزار کارنامه ماهانه از نرم افزار سناد
یکی از کارهایی که موجب تلف کردن وقت بسیار از معاونان اجرایی و دفتر داران می شود - بخصوص از اینکه مجبور هستند در چند نرم افزار اطلاعاتی را که در نخستین نرم افزار وارد کرده اند دوباره وارد کنند موجب دلخوری ایشان می شود- به همین منظور تمهیداتی برای ورود اطلاعات از نرم افزار ثبت نام اینترنتی آموزش و پرورش (سناد) به نرم افزار کارنامه ماهانه دیده شده است، این کار به نحوی انجام می شود که به لحاظ امنیتی و رعایت موازین اخلاقی و حقوقی برای نرم افزارهای دیگر مشکل بوجود نیاورد، و در راستای تمهیدات خروج اطلاعات از سایر نرم افزارها با در نظر گرفت مسائل امنیت اطلاعاتی لازم  پیش بینی شده، صورت می گیرد.
حذف تمام اطلاعات فایل دیتابیس جاری:
گاهی لازم است تمام اطلاعات کلاسبندی و نمرات حذف شوند برای اینکار می توانید از این دکمه استفاده کنید. برای ادامه مطمئن حذف اطلاعات سئوالاتی پرسیده می شود که اگر درست پاسخ داده شوند اطلاعات پاک خواهند شد، بجای پاک کردن اطلاعات می توانید فایل اطلاعاتی (دیتابیس) جدیدی ایجاد کنید که طبیعتا خالی خواهد بود.
کلاسبندی دستی
مهمترین فعالیت شما در نرم افزار ورود اطلاعات درست و بدون نقص در این بخش می باشد (اگر در این بخش اطلاعات درستی وارد کنید سایر بخش ها درست کار خواهند کرد)، هر چند سعی شده است که از دریافت اطلاعات غیر ضروری از کاربران ارجمند پرهیز شود(مثلا فقط نام خانوادگی و نام دانش آموزان در یک فیلد دریافت می شود و از درخواست اطلاعات بیجا پرهیز شده است) لیکن باید مرحمت فرموده و اطلاعات درست و بدون تکرار غیر معقول در این بخش وارد نمائید.(مانند:تکرار نام یک دانش آموز در کلاس) شکل درست ورود اطلاعات بدینصورت است: ابتدا یک کلاس جدید اضافه کنید، عنوان، رشته و پایه تحصیلی آن را تایپ و تعیین کنید، سپس دروس و دبیران کلاس را تایپ و تعیین کرده و در ادامه دانش آموزان آن را تایپ کنید. در این میان دقت داشته باشید، ترتیب ورود اطلاعات، خالی نگذاشتن فیلدهای اطلاعاتی و پرهیز از دروس تکراری در یک کلاس و دانش آموز تکراری در کلاس – را مورد توجه قرار دهید. توجه داشته باشید (معیار درصدقبولی) نمره قبولی همه دروس10 در نظر گرفته خواهد شد، لذا چنانچه نمره قبولی درسی غیر از 10 است، باید در همین بخش نسبت به تعیین نمره قبولی آن (از طریق دکمه مربوطه) اقدام کنید.
حتما عنوان کلاس و پایه و رشته آنرا تعیین کنید برای مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی میتوانید برای رشته مقطع تحصیلی را تایپ کنید مثلا برای رشته دبستان و برای پایه چهارم را تایپ کنید. برای راحتی کار می توانید از لیست رشته و پایه عباراتی را که قبلا خودتان تایپ کرده اید انتخاب کنید.
دروس ارائه شده در کلاس و دبیران آنرا تایپ کنید، ترتیب ورود دروس در این بخش معیار ترتیب دروس در کارنامه است.
دانش آموزان کلاس را تایپ کنید، برای راحتی سورت، ابتدا فامیلی و سپس نام را تایپ کنید. توجه داشته باشید در این بخش، از درخواست اطلاعات اضافی از کاربر پرهیز شده است و باید بدانید نرم¬افزار به نام دانش آموزان حساس است و آنرا ملاک بسیاری از کارها قرار داده است لذا از ورود اسامی تکراری جداً بپرهیزید.
*اگر چنانچه اطلاعات کلاسبندی خود را از طریق ورود اطلاعات از سایر نرم افزارها (بخصوص Excel) با موفقیت انجام داده اید ولی کلاس ها در این بخش دیده نمی شوند به این دلیل است که هنوز برای کلاس عنوان تایپ نکرده اید برای اضافه کردن عنوان ابتدا روی + کلیک کنید و بعد از روئیت اطلاعات، کلاسبندی هر کلاس عنوان آنرا تایپ کنید.
اضافه کردن کلاس جدید
+: برای اضافه کردن کلاس جدید روی این زبانه کلیک کنید.(حداکثر24 کلاس قابل سازماندهی است)
1و 2 و 3و ... تا 24: برای کلاسبندی یا تغییر و ویرایش اطلاعات یک کلاس روی زبانه هر کلاس کلیک کنید.
عنوان کلاس: باید حتما برای هر کلاس یک عنوان و رشته و پایه تایپ کنید. عنوان کلاس می تواند شبیه به این عبارات باشد: کلاس اول/کلاس گلها/شهادت/امامت/شهامت/ و ... 1و2و.... و کامیپوتر (A) و خدمات فنی (الف)
رشته و پایه تحصیلی:
باید حتما برای هر کلاس یک عنوان و رشته و پایه تایپ کنید.
در این بخش می توانید از هر عبارتی استفاده کنید اما این بسیار مهم است که مثلا از عبارت انسانی حتما به یک شکل استفاده کنید مثلا برای هر نرم افزاری دو عبارت (علوم انسانی /انسانی) متفاوت است. برای اینکه در انتخاب عبارت های حساس اینچنینی به شما کمک کرده باشیم لیستی از آنچه که قبلا تایپ کرده اید را در اختیارتان قرار می دهیم تا خودتان بتوانید از آن استفاده کنید.
توجه داشته باشد در بعضی از نرم افزارها برای جلوگیری از چنین اشتباهاتی، اجازه تایپ کلمات برای چنین فیلدهایی میسر نگردیده است. به همین جهت مثلا فقط پایه اول تا پنجم در آن دیده می شود و پایه هفتم دیده نمی شود.
اگر کمی دقت کنید خودتان در نرم افزار کارنامه ماهانه(ماهکار) می توانید هر پایه و یا حتی فوق برنامه هایتان را بگنجانید، خودتان پایه ششم/هفتم/فوق/انجمن/ و ... از این قبیل را می تونید وارد کنید.
یعنی حتی لیست کلاس های خارج ازمدرسه را مثلا برای کلاس های نهضت سواد آموزی برای اولیاء بی سواد یا کلاس ها توجیهی فوق برنامه برای اولیا را نیز می توانید در این نرم افزار وارد کنید تا به عنوان یک کلاس در آن ثبت نمره، چاپ لیست، و کارنامه داشته باشید.(قابل توجه مدیران محترم آموزشی)

عملگرهایی برای درس های یک کلاس:
دکمه شماره گذاری خودکار: سعی بر آن بوده که حداقل اطلاعات از کاربر دریافت شود. از طرفی از آنجا که اسم درس ها بر اساس حروف الفبا مرتب می شوند، در صورتی که تمایل دارید ترتیب نمایش درس ها در کارنامه بر اساس ترتیبی که مد نظر شما است (ترتیبی به غیر از الفبا) به نمایش گذاشته شود، بهتر است از اعداد به عنوان شماره ردیف در ابتدای نام درس استفاده کنید. این دکمه برای شماره گذاری خودکار درس های یک کلاس کاربرد دارد. دکمه حذف شماره ها، نیز به منظور حذف این شماره ها کاربرد دارد.
تعیین نمره قبولی و حذف گروهی بعضی دروس:
 برای حذف برخی دروس می توانید به این پنجره وارد شوید همه دروس را به روش های مختلف مرتب کنید و آنها را به صورت دسته ای انتخاب کنید تا حذف شوند.(مثلا درس انظباط و با هر درس دیگری که نمی خواهید در لیست ها باشد) قابل ذکر است امکان حذف دروس در هر کلاس میسر است اما این بخش برای اینکه بتوانید دروس مورد نظرتان را در چند کلاس یکجا حذف کنید طراحی گردیده است.تعیین نمره قبولی برای محاسبه درصد قبولی درست در گزارشات و نمودارها:مهمترین کاری که در این بخش میتوانید انجام دهید، تعیین نمره قبولی دروس است، همانطور که مستحضرید نمره قبولی بعضی از دروس 10 نیست و باید 12 یا 14 باشد، در چنین شرایطی نتایج گزارشات و نمودارها دچار نقص خواهند شد، برای رفع این نقص می توانید نمره قبولی هر درس را در این بخش تعیین کنید. تا در محاسبات لحاظ گردد.
عملگرهایی برای ردیف گذاری دانش آموزان یک کلاس:
دکمه تخلیه ردیف ها:
حذف دانش آموزان یا اضافه کردن آنها و مرتب کردن دانش آموزان بر اساس نام خانوادگی موجب به هم ریختگی شماره ردیف آنها خواهد شد، شما می توانید با دکمه تخلیه ردیف ها، شماره های ردیف ها را پاک کنید تا مجدد بتوانید لیست دانش آموزان کلاس را به صورت دستی شماره گذاری کنید.
دکمه ردیف گذاری خودکار:
برای شماره گذاری خودکار دانش آموزان در لیست کلاس از این دکمه استفاده کنید. 
 درس ها و دبیران:
در هر کلاس درس و دبیر را می توانید تعیین کنید، از آنجا که همنام بودن دروس همنام در گزارشات و نمودارها اهمیت دارد، باید دروس همنام به یک شکل تایپ شوند (مثلا: دین و زندگی 1، با دین و زندگی (1) تفاوت دارد) به همین منظور به کاربران محترم اجازه داده شده است علاوه بر امکان تایپ عنوان هر درسی که مد نظر دارند، بتوانند از لیست دروسی که قبلا و حتی در کلاس های دیگر تایپ کرده اند در این بخش نیز استفاده کنند. بار دیگر بر همنامی درست دروس همنام تاکید می کنیم.(مثلا درس تربیت بدنی/انظباط در کلاس های مختلف باید همنام باشد)، موارد فوق در مورد تایپ اطلاعات دبیران قابل تعمیم است.
چند امکان مهم در این قسمت وجود دارد که به آنها اشاره می کنیم:
کپی کردن اطلاعات کلاس ها(بخصوص کلاس های همپایه):
برای کپی کردن اطلاعات یک کلاس به کلاس دیگر، ابتدا کلاس اول را کامل کنید، سپس روی مربع بالای سمت راست کلاس درست سمت راست عبارت درس کلیک کنید، و کلیدهای Ctrl+C صفحه کلید را بزنید، اکنون اطلاعات کلاس شامل درس ها و دبیران در حافظه است برای انتقال این اطلاعات به کلاس مقصد که جدیدا آنرا ایجاد خواهید کرد رفته و دو باره روی مربع بالای سمت راست کلاس درست سمت راست عبارت درس کلیک کنید، و کلیدهای Ctrl+V صفحه کلید را بزنید.
مرتب کردن اطلاعات کلاس ها بر اساس درس یا دبیر: روی عبارت درس یا دبیر کلیک کنید و از منوی باز شده شکل مرتب کردن ستون درس یا دبیر را به صورت صعودی یا نزولی انتخاب کنید.
حذف یک درس/دبیر: روی مربع سمت راست درس درست سمت راست عنوان درس مورد نظرتان مثلا(*انظباط) کلیک کنید و بعد کلید Delete صفحه کلید را بزنید.
اضافه کردن یک درس/دبیر: به انتهای لیست رفته و در کنار علامت ستاره درس و دبیر جدید را از لیست انتخاب کنید، اگر با دقت متوجه شدید که درس و یا کلاس مد نظر شما در لیست وجود ندارد آنرا تایپ کنید.
تغییر یک درس/دبیر:بهتر است از لیست یک درس یا دبیر دیگر را انتخاب کنید، اگر با دقت متوجه شدید که درس و یا کلاس مد نظر شما در لیست وجود ندارد آنرا تایپ کنید.  
دانش آموزان:
نام خانوادگی و نام: برای راحتی مرتب کردن نام دانش آموزان بر اساس فامیلی ابتدا فامیلی و سپس نام آنها را تایپ کنید، از ورود نام و نام خانوادگی دانش آموزان تکراری بپرهیزید.
وجود لیستی از دانش آموزانی که قبلا تایپ کرده اید در هر فیلد، به این معنی نیست که می توانید باز هم از آنها در این فیلد استفاده کنید، بلکه به این معنی استکه بدانید قبلا از چه نام خانوادگی و نامی را تایپ کرده اید تا دیگر در این کلاس تایپ نکنید.
در مورد اسامی یی که واقعا یکی هستند از نام پدر ایشان در داخل پرانتز استفاده کنید یا در انتهای نام آنها یک شماره بگذارید.
مثلا:
1-عبدی فریدون(حسین)
2-عبدی فریدون(حسن)
یا مثلا :
1-عبدی فریدون(1)
2-عبدی فریدون(2)
این نرم افزار به نام خانوادگی و نام دانش آموزان به عنوان مبنای بسیاری از فعالیت های هوشمندانه خود حساس است هر گونه تغییر نام و نام خانوادگی (نابجا و حساب نشده) ممکن است اشکالات اساسی در اطلاعات موجود پدید آورد لذا در تغییر نام دانش آموزان بسیار دقت کنید، لازم به ذکر است برنامه نویس تا حدودی در برابر این تغییرات تمهیداتی اندیشیده است، لیکن احتمالا بروز اتفاقات پیش بینی نشده و بی حساب ممکن است موجب بروز مشکلاتی برای کاربران شود (این احتمال بسیار ضعف است). در چنین حالتی باید از فایل دیتابیس جدید استفاده کنید، و یا اطلاعات دیتابیس پس از تغییرات را که در بخش مدیریت فایل های دیتابیس از آن پشتیبانی تهیه کرده اید را بازیابی کنید.
ردیف:این فیلد می تواند خالی باشد یا حتی می تواند اعداد تکراری در آن باشد یا حتی می تواند ترتیبی در آن رعایت نشده باشد، این قابلیت برای وقتی اهمیت دارد که شما می خواهید ردیف یک دانش آموز را در یک کلاس تغییر دهید، عدم حساسیت به این فیلد می تواند به راحتی ترتیب دانش آموزرا اصلاح کند، با این مقدمه به ارائه روش عملی این اصلاح خواهیم پرداخت:
فرض کنید لیست دانش آموزان به شرح زیر است:
ردیف    نام خانوادگی و نام
          حسنی حسن
          بیاتی محمد
           آدینه آرمین
اکنون می توانید روی عبارت نام خانوادگی و نام در بالای لیست دانش آموزان کلیک کنید و از منوی باشده شیوه مرتب کردن(سورتSort) دانش آموزان را انتخاب کنید، طبیعتا با مرتب کردن صعودی ترتیب لیست دانش آموزان به شکل زیر خواهد شد:
ردیف    نام خانوادگی و نام
3        آدینه آرمین
2        محمد بیاتی
         حسنی حسن
اکنون باید ردیف اول را که دارای شماره 3 است پاک کنید و نیز ردیف سوم را که دارای عدد یک است را پاک کنید و اعداد جدید را در آن وارد کنید:
ردیف    نام خانوادگی و نام
          آدینه آرمین
2        محمد بیاتی
         حسنی حسن
و در ادامه
ردیف    نام خانوادگی و نام
1        آدینه آرمین
2        محمد بیاتی
3        حسنی حسن
به دلیل عدم حساسیت به فیلد شماره ردیف اینکار کاملا میسر است، این امکان بخصوص برای وقتی که می خواهید ترتیب دانش آموزان را در لیست تغییر دهید و ثبت نمرات را بر اساس لیست های نرم افزارهای دیگر انجام دهید از بروز اشکالات ناخواسته جلوگیری می کند. 
ورود اطلاعات کلاسبندی از سایت سناد
ابتدا وارد نرم افزار کارنامه ماهانه شده و سال جدیدی را آغاز کنید، وارد سایت سناد شوید: žنیاز خواهید داشت رمز عبور خود را در سایت سناد وارد کنید.žسپس به قسمت دفتر آمار که در بخش امور دفترداری است وارد شوید. یک کلاس را انتخاب کنید تا دفتر آمار آن نمایش داده شود. žروی متن لینک خروجی Excel کلیک کنید تا فایل Excel دانلود شود. فایل اکسل دانلود شده را باز کنید. احتمالا سئوالی پرسیده می شود که باید به آن پاسخ Yes بدهید. 
در نرم افزار Excel اسامی دانش آموزان را با ردیف آنها انتخاب کنید:
برای اینکار روی ردیف اولین نفر کلیک کنید و تا آخرین نفر با ماوس درگ کنید
سپس سلولهای انتخاب شده را به حافظه کپی کنید، در ادامه باید وارد نرم افزار کارنامه ماهانه شده و کلیه کارهایی که در بالا توضیح داده شد انجام دهید هنگام پیست(Paste) دانش آموزان در نرم افزار باید به شیوه توضیح داده شده در ادامه عمل کنیدžžدر حالیکه لیست دانش آموزان از Excel در حافظه کپی شده است،žدر قسمت دانش آموزان روی کادر سمت راست و بالای ستون ها و ردیف ها با ماوس کلیک کنیدو آنچه محتویات حافظه را در این بخش پیست(Paste) کنیدž.
همچنین می توانید به کاتالوگ ورود اطلاعات به نرم افزار کارنامه ماهانه از نرم افزار سناد، که ضمیمه همین دفترچه می باشد مراجعه فرمائید.
ورود اطلاعات از نرم افزار TANALIZE :
گاهی فایل های ورودی Excel دارای نظم مشخصی نیستند، یا دچار نقص هستند؛ در این وضعیت باید یک برنامه نویس متبحر اطلاعات نامنظم را از طریق کشف روابط منطقی به یک فایل منظم تبدیل کند، اینکار به شکل کاملا تخصصی و از طریق روشی خلاقانه، که مبتنی بر تلفیق فایل های Word و Excel به منظور دستیابی به اطلاعات منظم است در نرم افزار TAnalize به عرصه ظهور رسیده است. نرم افزار ماهکار، از طریق برقراری ارتباط با نرم افزار TAnalize که یکی از محصولات ارائه شده در وب.سایت Tavafi.ir بمنظور تحلیل نمرات است،
که اطلاعات تبدیل شده دانا را برای کلاسبندی و ثبت 12 نوبت آزمون در این بخش وارد می کند. نمره مستمر و پایانی چنانچه در نرم افزار دانا وارد شده باشد می تواند از طریق نرم افزار TAnalize وارد یک یا دو نوبت آزمون جهت صدور نمودار و کارنامه ماهانه و دارای نمودار و نشانگر در این نرم افزار مورد بهره برداری واقع شود.
ابتدا باید دریافت اطلاعات موفقیت آمیزی در نرم افزار تجزیه و تحلیل نمرات از دانا داشته باشید در این صورت در لیست نوبت های آزمون اطلاعات موجود در نرم افزار تحلیل نمرات را خواهید دید، اول نوبت آزمون مورد نظرتان را از لیست انتخاب کنید. روی عبارت اطلاعات قبلی پاک شوند و اطلاعات جدید جایگزین شوند کلیک کنید تا تکلیف این گزینه تعیین شود(در حالت اولیه این گزینه نه تیکدارد ونه بی تیک است)
اگر نمره ای در این نرم افزار وارد کرده اید می توانید این نمره را در یکی از نوبت های آزمون نرم افزار کارنامه ماهانه ثبت کنید، مثلا نمره مستمر را در آبان و نمره پایانی را در دیماه وارد کنید، اینکار توسط قسمت مربوطه قابل انتخاب است
پس از ورود اطلاعات اطلاعات کلاسبندی در قسمت کلاسبندی دستی قابل ویرایش هستند.
*اگر چنانچه اطلاعات کلاسبندی خود را از طریق ورود اطلاعات از سایر نرم افزارها (بخصوص TAnalize) با موفقیت انجام داده اید ولی کلاس ها در بخش کلاسبندی دستی دیده نمی شوند، به این دلیل است که هنوز برای کلاس عنوان تایپ نکرده اید برای اضافه کردن عنوان ابتدا روی + کلیک کنید و بعد از روئیت اطلاعات، کلاسبندی هر کلاس عنوان آنرا تایپ کنید.
ورود اطلاعات از فایل EXCEL
برنامه نویس بر روی نحوه ورود و تنوع ورودی ها، بررسی های متعددی انجام داده است، در این بحث سه روش وجود دارد که روش اول نامنظم (مانند خروجی های نرم افزار دانا) و دو روش آن به عنوان ستون های منظم و با منطق در نظر گرفته خواهد شد. برای دریافت فایل های منظم به بخش مربوطه وارد شوید.(راهنمایی دارد)
در مورد فایل های منظم نیز دو مدل اطلاعات ممکن است برای دریافت وجود داشته باشد که مدل های با تکرار معقول و معنی دار و بدون تکرار و ایزوله دسته بندی می شوند. همچنین ورود اطلاعات می تواند بر اساس الگویی که کاربران تعیین می کنند و یا الگویی که برنامه نویس تعیین می کند انجام شود.
می توانید اطلاعات فایل Excel خود را منطبق با الگوی ارائه شده در این بخش تنظیم کنید و بعد اقدام به ورود اطلاعات فرمائید.
ورود اطلاعات از نرم افزار TAnalize نرم افزار تجزیه و تحلیل نمرات با قابلیت دریافت اطلاعات از نرم افزار دانــا
ورود اطلاعات از فایل EXCEL به روش ورود تمام اطلاعات از یک فایل EXCEL
هنگامی که اطلاعات در دسترس شما در یک فایل Excel قرار دارند و منظم هستند، از این بخش می توانید برای ورود اطلاعات به نرم افزار استفاده فرمائید. نظم در اینجا به این معنی است که: اطلاعات هم عنوان زیر هم و در یک ستون و بدون گسستگی قرار دارند (مثلا: نام و نام خانوادگی زیر هم در ستون A قرار دارند و الی آخر.)
 نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرند به شرح زیر اند:
•    در اینگونه فایل ها تکرار معنی دار سطرها(ردیف ها) اجباری است.
•    عدد گروه درسی از اهمیت خاصی برخوردار است.
•    اطلاعات خواسته شده باید با هم باشد یعنی نام خانوادگی و نام باید در یک ستون باشد.
•    ردیف های خالی را قبل از ورود به نرم افزار حذف کنید.
•    اگر بخشی از اطلاعات در فایل وجود ندارد می توانید به یک ستون خالی اشاره کنید.
•    می توانید یک ستون را به دو یا چند عنوان اطلاعاتی نسبت دهید.
•    ترتیب ستون ها اهمیتی ندارد، ترتیب اطلاعات زیر ستون ها اهمیتی ندارد.
•    تعبیر تکرار معنی دار با یک مثال تبیین می شود:
•    دانش آموز 3بار و معلم 2بار به شکل معنی داری تکرار شده اند.
A           B        C          D
اعلایی علی    دینی    علی بیاتی    1
اعلایی علی    قرآن    علی بیاتی    1
اعلایی علی    ورزش    فریدون عبدی     1
در این بخش ابتدا باید فایل اکسل Excel خود را تنظیم کنید.
 فرض کنید فایلی را از نرم افزاری (مثلا دفتر آمار به فرمت Excel) دانلود کرده اید.
 اکنون باید آنرا تنظیم کنید، چونکه این فایل دارای ویژگیهایی است که آنرا از نظم خارج کرده است. شیوه تنظیم اینگونه فایل ها با توجه به پویایی روش های نرم افزارها و وب سایت ها هر سال ممکن است تغییر کند لذا ارائه روش تنظیم فایل های اینچنینی را باید بروز دریافت کنید، این روش ها یعنی روش تنظیم فایل های متنوع اکسل در وب سایت Tavafi.ir قرار داده شده است.در ادامه،  ابتدا مسیر فایل تنظیم شده را در قسمت مسیر و نام فایل Excel در این بخش وارد کنید. می توانید از دکمه سمت راست همین بخش برای انتخاب مسیر فایل Excel استفاده کنید. اگر خواستید از درستی فایل مطمئن شوید روی دکمه سمت راست که شبیه به چشم است کلیک کنید.
اکنون باید عنوان ستون ها را برای دریافت اطلاعات تعیین کنید.  
مثلا اطلاعات شماره کلاس(گروه درسی) در ستون A قرار گرفته است. پس شما هم زیر عبارت اول که شماره کلاس (گروه درسی) نام دارد عبارت A را از لیست انتخاب کنید، اگر شماره گروه درسی در ستون دیگری است مثلا در ستون B است، عبارت B را در این قسمت از لیست انتخاب کنید.بقیه ستون ها را هم به همین صورت تعیین کنید.
برای دریافت اطلاعات از فایل های استخراجی نرم افزار دانا به کاتالوگ ضمیمه در انتهای همین دفترچه مراجعه فرمائید.
نکات قابل توجه:
 -شماره گروه درسی حتما باید عدد باشد. بنابراین اگر در فایل اکسل این عبارت عددی نیست آنرا با یک عدد جایگزین(Replace) کنید.
 -اگر تصمیم دارید برخی اطلاعات را بعدا وارد کنید و اکنون در فایل اکسل شما این اطلاعات وجود ندارد به ستون های خالی اشاره کنید.
 -می توان به ستون های تکراری اشاره کرد یعنی مثلا پایه به ستون C و رشته به ستون C می تواند اشاره کند.
 یا مثلا می توان دو نمره نوبت آزمون اول و نوبت آزمون دوم را هر دو به ستون D اشاره کنند، یا همه آزمون ها به ستون Z اشاره کنند.
 -پس از تنظیم درست فایل Excel ردیف ها و ستون های خالی را در فایل Excel حذف Delete کنید.
پس از تنظیم فایل Excel و تنظیم درست عناوین ستون ها در این بخش روی دکمه دریافت اطلاعات از یک جدول (بر اساس تنظیمات بالا) کلیک کنید تا در صورت درستی عملیات شکل یک تیک سبز رنگ، کنار این دکمه نشان داده شود.
در این حالت میتوانید روی تصویر تیک سبز رنگ نشان داده شده کلیک کنید تا اطلاعات وارد شده به جداول موقت نرم افزار را مشاهده کنید.
در صورت درستی اطلاعات در جداول موقت اطلاعات روی دکمه ورود داده ها به جداول اطلاعاتی نرم افزار کلیک کنید، تا اطلاعات وارد نرم افزار شود. (اطلاعات قبلی پاک خواهد شد و اطلاعات جدید جایگزین می شود)
پس از ورود اطلاعات اطلاعات کلاسبندی در قسمت کلاسبندی دستی قابل ویرایش هستند.
*اگر چنانچه اطلاعات کلاسبندی خود را از طریق ورود اطلاعات از سایر نرم افزارها (بخصوص Excel) با موفقیت انجام داده اید ولی کلاس ها در بخش کلاسبندی دستی دیده نمی شوند، به این دلیل است که هنوز برای کلاس عنوان تایپ نکرده اید برای اضافه کردن عنوان ابتدا روی + کلیک کنید و بعد از روئیت اطلاعات، کلاسبندی هر کلاس عنوان آنرا تایپ کنید.
ورود اطلاعات از EXCEL بر اساس الگو:
 تعبیر فایل الگو: فایلی است که در آن ستون ها از قبل تعریف شده اند و شما هم باید ستونهای اطلاعاتی را (عین الگو) در فایل Excel با اطلاعات خود تکمیل کنید. برنامه نویس می دانسته است که احتمالا کاربران محترم ممکن است امکان (و یا تمایلی به) تکرار اطلاعات نداشته باشند. هر چند تکرار اطلاعات معنی دار در جداول Excel میسر و به لحاظ اطلاعاتی ساده تر است. اما هر دو امکان دریافت اطلاعات فایل الگو:
 1-بر اساس تکرار معنی دار و معقول داده ها (این بحث در صفحه 39 همین دفترچه توضیح داده خواهد شد)
 2-بر اساس عدم تکرار - ایزولاسیون (در ادامه به این بحث خواهیم پرداخت)
 ورود اطلاعات از چند فایل EXCEL به صورت تفکیکی و بر اساس الگو
 ورود و خروج اطلاعات بدون تکرار (ایزوله):
 اطلاعات ورودی باید بر اساس الگوی ارائه شده تنظیم شوند و بعد وارد نرم افزار شوند. هنگام ورود اطلاعات برخی شرایط بررسی خواهد شد، اما بهتر است داده های ورودی را خود نیز چک کنید تا کمترین اشکالات را داشته باشند. پس از ورود موقت داده ها میتوانید جدول اطلاعاتی وارد شده را مشاهده کنید و در صورت تائید نهایی، به جداول اطلاعاتی نرم افزار وارد کنید.
 در این روش برای هر چهار بــُعد اطلاعات لازم در نرم افزار، باید فایل های تفکیک شده بر اساس الگو تهیه کنید و مسیر و نام فایل ها را در قسمت مربوطه تعریف نموده و عمل دریافت داده ها را انجام دهید: 
 اطلاعات کلاس ها:
 ابتدا نام و مسیر فایلی را که می خواهید به عنوان الگوی اطلاعات کلاس ها استخراج کنید در قسمت مسیر و نام فایل Excel جلوی اطلاعات کلاس ها تعیین کنید، برای اینکار از دکمه سمت راست که دارای عبارت ... است استفاده کنید تا برای پیدا کردن مسیر پوشه ها و فایل ها به شما کمک کند، سپس روی دکمه ساخت الگو کلیک کنید، اکنون باید در Excel زیر ستون ها، و بر اساس الکو اطلاعات خود را به درستی کپی یا تایپ کنید. و پس از تکمیل اطلاعات فایل را ذخیره کرده و ببندید.
 دوباره به همین بخش برگردید،
 نکات قابل توجه:
 شماره گروه درسی حتما باید عدد باشد. بنابراین اگر در فایل اکسل این عبارت عددی نیست آنرا با یک عدد جایگزین(Replace) کنید.
 پس از تنظیم درست فایل Excel ردیف ها و ستون های خالی را در فایل Excel حذف Delete کنید.
 پس از تنظیم فایل Excel و تنظیم درست عناوین ستون ها در این بخش روی دکمه دریافت اطلاعات کلاسی، کلیک کنید تا در صورت درستی عملیات شکل یک تیک سبز رنگ، کنار این دکمه نشان داده شود. 
در این حالت میتوانید روی تصویر تیک سبز رنگ نشان داده شده کلیک کنید تا اطلاعات وارد شده به جداول موقت نرم افزار را مشاهده کنید.

 اطلاعات درس ها و دبیران: آنچه در مورد اطلاعات کلاس ها ارائه شد در این قسمت نیز قابل تعمیم است.
 
 اطلاعات دانش آموزان: آنچه در مورد اطلاعات کلاس ها ارائه شد در این قسمت نیز قابل تعمیم است.
 
 اطلاعات نمرات ماهانه:
آنچه در مورد اطلاعات کلاس ها ارائه شد در این قسمت نیز قابل تعمیم است.
 در این حالت میتوانید روی تصویر تیک سبز رنگ نشان داده شده در کنار هر یک از دکمه های دریافت اطلاعات، کلیک کنید تا اطلاعات وارد شده به جداول موقت نرم افزار را مشاهده کنید. در صورت درستی اطلاعات در جداول موقت اطلاعات روی دکمه قرمز رنگ ورود داده ها به جداول اطلاعاتی نرم افزار کلیک کنید، تا اطلاعات وارد نرم افزار شود. (اطلاعات قبلی پاک خواهد شد و اطلاعات جدید جایگزین می شود)
 
 پس از ورود اطلاعات اطلاعات کلاسبندی در قسمت کلاسبندی دستی قابل ویرایش هستند.
 
*اگر چنانچه اطلاعات کلاسبندی خود را از طریق ورود اطلاعات از سایر نرم افزارها (بخصوص Excel) با موفقیت انجام داده اید ولی کلاس ها در بخش کلاسبندی دستی دیده نمی شوند، به این دلیل است که هنوز برای کلاس عنوان تایپ نکرده اید برای اضافه کردن عنوان ابتدا روی + کلیک کنید و بعد از روئیت اطلاعات، کلاسبندی هر کلاس عنوان آنرا تایپ کنید.
خروج اطلاعات از نرم افزار به فایل های EXCEL
*درباره ی تصویر بروز آوری جدول اطلاعات داده ها از اطلاعات موجود در نرم افزار کارنامه ماهانه که به شکل یک چوب ویزارد و ماه است، باید عرض کنیم که در صورت فعال سازی نرم افزار ماهکار، و کلیک روی این تصویر اطلاعات موجود در نرم افزار ماهکار به جداول موقت انتقال خواهد یافت و می توانید با کلیک بر روی دکمه های زیر عبارت داده این اطلاعات را از نرم افزار به صورت فایل های Excel استخراج کنید.
 ورود و خروج اطلاعات از یک فایل EXCEL و بر اساس الگو
 
ورود اطلاعات با تکرار معنی دار: در این روش اطلاعات ورودی باید بر اساس الگوی ارائه شده تنظیم شوند و بعد وارد نرم افزار شوند. هنگام ورود اطلاعات برخی شرایط بررسی خواهد شد، اما بهتر است داده های ورودی را خود نیز چک کنید تا کمترین اشکالات را داشته باشند. پس ورود موقت داده ها می توانید جدول اطلاعاتی وارد شده را مشاهده کنید و در صورت تائید نهایی، به جداول اطلاعاتی نرم افزار وارد کنید.
 
ابتدا نام و مسیر فایلی را که می خواهید به عنوان الگو استخراج کنید در قسمت مسیر و نام فایل Excel تعیین کنید، برای اینکار از دکمه سمت راست که دارای عبارت ... است استفاده کنید تا برای پیدا کردن مسیر پوشه ها و فایل ها به شما کمک کند، سپس روی دکمه ساخت الگو کلیک کنید، و برای دیدن الگو روی دکمه سمت راست که شبیه به چشم است کلیک کنید.
 اکنون باید در Excel زیر ستون ها، و بر اساس الکو اطلاعات خود را به درستی کپی یا تایپ کنید. و پس از تکمیل اطلاعات فایل را ذخیره کرده و ببندید.
 دوباره به همین بخش برگردید،
 نکات قابل توجه:
شماره گروه درسی حتما باید عدد باشد. بنابراین اگر در فایل اکسل این عبارت عددی نیست آنرا با یک عدد جایگزین(Replace) کنید.
اگر تصمیم دارید برخی اطلاعات را بعدا وارد کنید می توانید ستون ها را خالی بگذارید. ستون گروه درسی و نام و نام خانوادگی نباید خالی رها شود.
پس از تنظیم درست فایل Excel ردیف ها و ستون های خالی را در فایل Excel حذف Delete کنید.
پس از تنظیم فایل Excel و تنظیم درست عناوین ستون ها در این بخش روی دکمه دریافت اطلاعات از یک جدول (بر اساس الگو) کلیک کنید تا در صورت درستی عملیات شکل یک تیک سبز رنگ، کنار این دکمه نشان داده شود.
در این حالت میتوانید روی تصویر تیک سبز رنگ نشان داده شده کلیک کنید تا اطلاعات وارد شده به جداول موقت نرم افزار را مشاهده کنید.
 
در صورت درستی اطلاعات در جداول موقت اطلاعات روی دکمه قرمز رنگ ورود داده ها به جداول اطلاعاتی نرم افزار کلیک کنید، تا اطلاعات وارد نرم افزار شود.
(اطلاعات قبلی پاک خواهد شد و اطلاعات جدید جایگزین میشود)
 پس از ورود اطلاعات اطلاعات کلاسبندی در قسمت کلاسبندی دستی قابل ویرایش هستند.
 
 
*اگر چنانچه اطلاعات کلاسبندی خود را از طریق ورود اطلاعات از سایر نرم افزارها (بخصوص Excel) با موفقیت انجام داده اید ولی کلاس ها در بخش کلاسبندی دستی دیده نمی شوند، به این دلیل است که هنوز برای کلاس عنوان تایپ نکرده اید برای اضافه کردن عنوان ابتدا روی + کلیک کنید و بعد از روئیت اطلاعات، کلاسبندی هر کلاس عنوان آنرا تایپ کنید.
 
 
ثبت و ویرایش نمرات بتفکیک دانش آموزان هر کلاس
در این بخش می توانید بر اساس کارنامه دانش آموزان به بررسی و ویرایش نمره دانش آموزان بپردازید.
بررسی نمرات دانش آموز در یک صفحه به لحاظ مدیریت آموزشی کاریست که مورد توجه واقع خواهد شد. اگر چه ثبت نمرات و ویرایش آن از طریق لیست نمره دبیر منطقی و میسر تر و در کل کار آسانتر به نظر می.رسد، اما برای مدیران محترم آموزشی این اهمیت دارد که بتوانند تمامی نمرات همه دروس یک دانش آموز را در صفحه ای مشاهده و در صورت نیاز ویرایش نمایند. این نیاز توسط برنامه نویس مورد توجه واقع شده است و امکان حصول به این هدف هماکنون در این بخش میسر گردیده است.
این بخش پس از اتمام کلاسبندی در دسترس قرار دارد، لیکن چنانچه نیاز به ویرایش کلاسبندی داشته باشید، مانعی وجود ندارد. بصورت خودکار نمرات با توجه به شماره گروه درسی و نام دانش آموزان بروزآوری خواهد شد، عملیات فوق کاملا هوشمندانه و بدون دخالت کاربران انجام می پذیرد. ابتدا از لیست عنوان کلاس را انتخاب کنید، سپس دانش آموز مورد نظرتان را انتخاب کنید تا لیست دروس و نمرات آزمون های او به نمایش گذاشته شود، نمرات بیش از 20 قرمز میشوند.
روی نمره ستون نمره مورد نظرتان کلیک کنید و نمرات یک نوبت آزمون لیست دبیر را وارد کنید برای رفتن به نمره سطر بعد از کلید Enter استفاده کنید.
ما می دانسته.ایم که، ورود اطلاعات نمرات و بررسی نمرات وارد شده از حساسترین فعالیت هایی است که شما در این نرم افزار انجام خواهید داد. به همبن منظور تمهیداتی برای جلوگیری از اشکالات احتمالی اندیشیده شده است. از مهمترین این امکانات می توان به توجه به ترتیب دانش آموزان در لیست ها بر اساس نیاز شما و نیز رنگی کردن نمرات نامعقول است. ورود نمرات برای آزمون های متعدد (12 آزمون) در نرم افزار موجب پدید آمدن بار بسیار سنگینی از نمرات خواهد شد که ترتیب ورود آنها و مدیریت آنها نیاز به برنامه ریزی داشته که حین کار در این نرم افزار خواهید دید. ثبت نمرات هر دوره آزمون با کلیک بر روی نمره یک دوره فعال شده و ثبت باقی نمرات، تنها با زدن کلید Enter برای تغییر فیلد میسر خواهد شد.
آنچه که در بالا دیده می شود نمره گذاری بر مبنای 20 است در ادامه در صفحه 45 در مورد نمره گذاری برای توصیفی و نمره گذاری برای اعداد بیش از 20 توضیح داده خواهد شد.

ثبت و ویرایش نمرات بتفکیک لیست نمرات هر کلاس
در این بخش می توانید بر اساس لیست نمره دبیر به ثبت نمرات بپردازید. ترتیب دانش آموزان در لیست نمرات و ترتیب نمرات در لیست موجود در نرم افزار از اهمیت خاصی برخوردار است، چنانچه خواسته باشید میتوانید ترتیب دانش آموزان را در لیست در بخش کلاسبندی تعیین کنید، توجه به ترتیب دانش آموزان در لیست مطابق با ترتیب فعلی دانش آموزان در نرم افزار می تواند از بروز مشکلات ثبت نمره از لیست، جلوگیری نماید.
این بخش پس از اتمام کلاسبندی در دسترس قرار دارد، لیکن چنانچه نیاز به ویرایش کلاسبندی داشته باشید، مانعی وجود ندارد. بصورت خودکار نمرات با توجه به شماره گروه درسی و نام دانش آموزان بروزآوری خواهد شد، عملیات فوق کاملا هوشمندانه و بدون دخالت کاربران انجام می پذیرد. ابتدا از لیست عنوان کلاس را انتخاب کنید، سپس دانش آموز مورد نظرتان را انتخاب کنید تا لیست دروس و نمرات آزمون های او به نمایش گذاشته شود، نمرات بیش از 20 قرمز میشوند
 
روی نمره ستون نمره مورد نظرتان کلیک کنید و نمرات یک نوبت آزمون لیست دبیر را وارد کنید برای رفتن به نمره سطر بعد از کلید Enter استفاده کنید.
ما می دانسته.ایم که، ورود اطلاعات نمرات و بررسی نمرات وارد شده از حساسترین فعالیت هایی است که شما در این نرم افزار انجام خواهید داد. به همبن منظور تمهیداتی برای جلوگیری از اشکالات احتمالی اندیشیده شده است. از مهمترین این امکانات می توان به توجه به ترتیب دانش آموزان در لیست ها بر اساس نیاز شما و نیز رنگی کردن نمرات نامعقول است. ورود نمرات برای آزمون های متعدد (12 آزمون) در نرم افزار موجب پدید آمدن بار بسیار سنگینی از نمرات خواهد شد که ترتیب ورود آنها و مدیریت آنها نیاز به برنامه ریزی داشته که حین کار در این نرم افزار خواهید دید. ثبت نمرات هر دوره آزمون با کلیک بر روی نمره یک دوره فعال شده و ثبت باقی نمرات، تنها با زدن کلید Enter برای تغییر فیلد میسر خواهد شد.
آنچه که در بالا دیده می شود نمره گذاری بر مبنای 20 است در ادامه در صفحه 45 در مورد نمره گذاری برای توصیفی و نمره گذاری برای اعداد بیش از 20 توضیح داده خواهد شد.
ورود نمرات توصیفی:
نمره گذاری توصیفی، برای مدارسی که سیستم ارزشیابی تحصیلی آنها توصیفی است به شرح زیر میسر گردیده؛ لازم به ذکر است در این موارد نه تنها نمره گذاری باید به شیوه توصیفی انجام شود، بلکه باید شکل کارنامه ها نیز دارای علائم و عبارات توصیفی باشد که برای این موضوع نیز در نرم افزار تمهیداتی اندیشیده شده است که ذیلا به آنها خواهیم پرداخت:
برای این موضوع می توانید به صفحات 48 و 57و 58 و 59 و 60 همین دفترچه، مراجعه فرمائید. پس از تعیین حدود توصیفات می توانید بر مبنای تعیین شده توسط خودتان عمل نمره گذاری را در لیست شروع کنید، همچنین می توانید پس از نمره گذاری حدود توصیفات را تعیین کنید.
در روش و راهکار ارائه شده در کارنامه ماهانه ماهکار، حفظ مزیت امکان چاپ و صدور نمودارها برای مدارس توصیفی مد نظر قرار گرفته است، بجای استفاده از توضیحات طولانی و مکرر در کارنامه توصیفی این راهکار ارائه شده است:استفاده از آیکن ها در کارنامه ها و لیست ها و ارائه یک توضیح در گوشه لیست یا کارنامه: خیلی خوب، خوب، قابل قبول، نیاز به تلاش بیشتر، برای تنظیم روش کار نرم افزار، برای ارائه کارنامه ها و لیست های توصیفی، کافیست از منوی پایینی بخش انتخاب مدل کارنامه، عبارت توصیفی را انتخاب کرده و محدوده نمرات توصیفی را نیز تعیین کنید:
روش اول: در این نرم افزار ورود نمرات بر اساس معیاری که خود شما تعیین می کنید امکانپذیر می شود:
درج نمره 4 برای عبارت توصیفی خیلی خوب
درج نمره 3 برای عبارت توصیفی خوب
درج نمره 2 برای عبارت توصیفی قابل قبول
درج نمره 1 برای عبارت توصیفی نیاز به تلاش بیشتر
برای اینکار در بخش انتخاب مدل کارنامه، در بخش پایین اعداد 10و15و18و20 را به 1و2و3و4 تغییر دهید، در این روش امکان آمارگیری و ساخت نمودارها توسط خود کاربران نادیده گرفته شده است و تنها ثبت نمرات توصیفی و ارائه لیست نمره دبیر و کارنامه های توصیفی نرم افزار مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت، 11 مدل لیست نمره دبیر توصیفی، و 9 مدل کارنامه توصیفی قابل بهره برداری است
ورود نمرات بیش از 20:
برخی از کاربران فارسی زبان در کشورهای همجوار مانند افغانستان از این نرم افزار بهره برداری می کنند، که دارای سیستم نمره گذاری بیش از 20 هستند.
همچنین برخی از آموزشگاهها مانند آموزشگاههای زبان تمایل به ثبت نمرات بر مبنای بیش از 20 نمره در نرم افزار دارند.
در ادامه توضیحاتی که ارائه می شود در برگیرنده انواع نمره گذاری های غیر مبنای 20 (بیش از 20 نمره – مثلا 40 یا 60 و 100)خواهد بود. موارد زیر را به یاد داشته باشید:
1-    نمرات اگرچه برای بالاتر از 20 قرمز رنگ خواهند شد ولی هیچ منعی برای ورود به لیست نمره برای آنها وجود ندارد و می توانید هر نمره ای را در لیست وارد کنید.
2-    آنچه که اهمیت دارد نحوه نمایش نمره در کارنامه است که در این حالت نیز مانعی برای نمایش نمره در کارنامه و لیست نمره وجود ندارد.
3-    آنچه مهم به نظر می رسد نحوه محاسبه میانگین نمره و درصد قبولی در محاسبات میانگین نمرات و معدل گیری (حد اوسط) است.
- در مورد میانگین نمرات هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، چون تمامی نمرات بر مبنای 40 یا 60 در یک دوره وارد می شوند نهایتا محاسبات بر همین اعداد ارائه خواهد شد.
- اما در مورد درصد قبولی، باید توجه داشت آنچه که در درصد قبولی یک درس اثر گذار است نمره قبولی درس است این عدد برای ایران که بر مبنای 20 نمره گذاری در آن  
  انجام می شود 10 یا 12 و گهگاه برای دروس فنی 14 است شما می توانید معیار نمره قبولی در درس را در بخش تعیین نمره قبولی دروس در کلاسبندی تعیین کنید.
  به صفحه 22 مراجعه فرمائید.
اصلاح لیست هنگام ورود نمرات:
گهگاه این مشکل پیش می آید که، هنگام ورود نمرات در لیست متوجه می شوید که لیست چاپ شده که هماکنون در آن نمره وجود دارد با آنچه در نرم افزار وجود دارد متفاوت شده است، این وضعیت هنگامی پیش خواهد آمد که به اجبار دانش آموزی مجبور به تغییر کلاس شده باشد یا دانش آموز جدیدی به لیست اضافه شده باشد یا دانش آموزی از کلاس خارج شده باشد. این وضعیت - توسط برنامه نویس- کاملا پیش بینی شده است و امکان تغییر دانش آموزان کلاس در لیست کاملا میسر است و این کار دقیقا با جابجایی نمرات دانش آموز به صورت کاملا خودکار انجام خواهد شد و بنابراین جای هیچ نگرانی نیست.
ابتدا به کلاسبندی دستی وارد شوید و به زبانه شماره کلاس مورد نظرتان وارد شوید، سپس اعداد جلوی دانش آموزان(در ستون ردیف) را کاملا پاک کنید طوری که ردیف در لیست دانش آموزان خالی باشد، حالا دانش آموزانی را که می خواهید از لیست حذف کنید، و یا به انتهای لیست دانش آموزان اضافه کنید، سپس لیست دانش آموزان را بر اساس نام خانوادگی مرتب(Sort کنید)، در پایان در ستون ردیف از بالا تا پایین از عدد 1 شروع کرده و تا انتهای لیست دانش آموزان را شماره گذاری کنید. مثلا: 1و2و 3 و .... تا 33 و ...
درج نمره عمومی: گاهی اتفاق می افتد که باید برای گروهی از دانش آموزان نمره یکسانی را در نرم افزار وارد کنیم برای این منظور به روش زیر اقدام کنید:
*قبل از اینکار بهتر است ابتدا یک نسخه پشتیبانی از اطلاعات نرم افزار کارنامه ماهانه تهیه کنید. تا در صورتی که بنا به هر دلیلی خواستید انجام این عملیات صرفنظر کنید، این امکان برای شما از طریق بازیابی اطلاعات فراهم باشد.
ابتدا روی دکمه درج نمره عمومی کلیک کنید.
یک آزمون را انتخاب کنید و نمره عمومی همه را تعیین کنید و روی دکمه ثبت شود کلیک کنید. با اینکار نمره همه دروس همه آزمون های همه کلاس های همه دانش آموزان به یک نمره تغییر خواهد کرد.
در صورتیکه تنها بخشی از یک گروه را می خواهید در این کار شرکت دهید می توانید دامنه انتخاب گروهها را تنگتر کنید
مثلا یک آزمون را انتخاب کنید سپس یک کلاس را انتخاب کنید، بعد یک درس را انتخاب کنید سپس نمره عمومی برای همه دانش اموزان آن کلاس تعیین کنید(مثلا 14.00) و روی دکمه ثبت شود کلیک کنید.
  
تعیین عنوان آزمون ها و نوبت آزمون جاری
این نرم افزار می تواند تا 12 نمره آزمون برای یک سال تحصیلی ثبت کند، نوبت های آزمون می تواند در یکماه چندبار باشد، بنابراین میتوان عناوین : نیمه اول مهرماه، پایان مهرماه و .... داشت. بهتر است از عبارات کوتاه برای نامگذاری عناوین آزمون ها استفاده کنید.
همچنین لازم نیست حتما 12 نمره ثبت کنید، تعداد 7 نمره در یک سال تحصیلی امکانپذیرتر بنظر میرسد:
مهر(1)،آبان(2)،آذر(3)،دی(4)،بهمن(5)،اسفند(6)،اردیبهشت(7)
علاوه بر این شما می توانید با روش های خلاقانه خود لیست هایی تولید کنید که دارای ستون های با نامهای کوتاه باشند مثلا می توانید به صورت موقت عناونی آزمون ها را به صورت (واریز، پارسال، کل، قسط1، قسط2 و .... ) اصلاح کنید، و پس از تمام عمل تولید و چاپ لیست ها دوباره عناوین را به نام آزمونها تغییر دهید.
تنظیم مسیر خروجی فایل های PDF
برای استخراج گزارش، نمودار لیست نمرات و کارنامه های گروهی به فرمت فایل های PDF، نیاز است مسیری تعیین کنیم تا فایل ها به صورت دسته ای وگروهی استخراج شوند، در این بخش می توانید مسیر استخراج فایل های PDF را تعیین کنید.
 
نام فایل های PDF و مسیر فایل PDF نیز می تواند به صورت اختصاری از عبارت های لاتین و اعداد تشکیل شده باشد، همچنین می توان نام مسیر و نام فایل ها را متناسب با نام فایلی که قرار است استخراج شود و به فارسی انتخاب کرد اما این امکان در برخی از ویندوز ها امکانپذیر نمی باشد، لذا هر دو امکان فراهم شده است. البته این تنظیمات از داخل بخش های دیگر نیز در دسترس خواهد بود.
مزایا استفاده از فایل های PDF :
1-پرهیز از چاپ های بی مورد- اقدام جدی در جلوگیری از اتلاف هزینه ها
2-استفاده از فایل های استخراج شده در مانیتور به منظور تحلیل اطلاعات و با قابلیت های رنگی، بزرگنمایی بهتر بجای چاپ با چاپگرهای سیاه و سفید با قدرت تفکیک محدود
3-استفاده از فایل های PDF در همایش ها و جلسات به منظور ارائه نتایج آزمون ها و ... بخصوص شورای دبیران، دانش آموزی، اولیاء و ادارات
4-بایگانی نتایج در سی دی
5- ارسال راحتتر گزارشات به مراجع ذیصلاح و طرف حساب با آموزشگاه.
6-امکان انتقال فایل ها از یک سیستم به سیستم دیگر به منظور استفاده از چاپگرهای رنگی و ...
7-یکی از نرم افزارهای پر کاربرد به نام PDF Merger می تواند فایل های PDF را به ترتیبی که شما مد نظر دارید به هم متصل کند این نرم افزار حتی می تواند فایل های گزارشی شما را که با ورود نوشته اید را با یک مدیریت صحیح به گزارشات صادره از این نرم افزار متصل نماید. توجه مدیران محترم آموزشی را به گزارشات برنامه عمل، کمیته کیفیت بخشی و ... جلب می نماید.
یک کاربرد واضح: می توان به تولید لیست حضور و غیاب کلاس ها به صورت فایل های PDF و قراردادن این فایل در رایانه های مختلف بخش اداری آموزشگاه و چاپ آنها به کرات بخصوص در ابتدای سال تحصیلی اشاره کرد.  
انتخاب و تنظیم کارنامه
 
با انتخاب یکی از انواع کارنامه متناسب با اجزای موجود در کارنامه، اجزای زیر بخش تنظیم مشخصات اجزای کارنامه، تیک خواهند خورد، همچنین می توانید با تیک دار کردن اجزایی که هماکنون امکان تیک خوردن دارند، کارنامه مورد نظرتان را شناسایی کنید، هر چه تعداد تیک خوردگی ها بیشتر باشد سایر اجزای محدود تر خواهند شد، همچنین در برخی از انواع کارنامه ها امکان حضور برخی اجزا وجود نخواهد داشت که طبیعتا غیر فعال خواهد شد.

 لیست کارنامه های قابل انتخاب
در این لیست که 36 مدل کارنامه در آن وجود دارد انواع ترکیبی کارنامه ها لیست شده است که توضیح عبارات مندرج در این لیست به شرح زیر است:
ردیف: این عبارت به معنی تعداد ردیف های درسی قابل نمایش در یک صفحه A4 برای یک دانش آموز است. این عدد که در لیست در ستون اول نشان داده می شود حداکثر تعداد دروس قابل نمایش در کارنامه را نشان می دهد. لذا چنانچه دانش آموزانی را که برای چاپ کارنامه انتخاب کرده اید تعداد ردیف های دروسشان بیشتر از این عدد باشد پیام عدم هماهنگی در پایین همین بخش دیده خواهد شد که باید یا دانش آموزان مورد بحث را از انتخاب خارج کنید و یا مدل کارنامه دیگری را انتخاب کنید، اگر چنانچه بر چاپ این مدل کارنامه - که تعداد ردیف های دروس آن کمتر از تعداد دروس دانش آموزانی است که برای چاپ کارنامه انتخاب کرده اید- پافشاری دارید، باید بدانید کارنامه این دانش آموزان احتمالا در دو صفحه A4 چاپ خواهد شد. تعداد ردیف ها(26/18/15/11/8) می تواند باشد.
ستون:این عبارت به معنی تعداد نمراتی است که در کارنامه برای یک درس درج می گردد به عبارتی به معنی تعداد نمرات آزمونهای دانش آموز است. تعداد ستون ها می تواند(یک/هفت/دوازده) باشد.
کارنامه: جدول نمرات دانش آموز بانضمام میانگین نمرات دانش آموز در پاییین جدول به عنوان میانگین نمره نوبت آزمون و رتبه میانگین نمره نوبت آزمون دانش آموز در کلاس.
میانگین نمرات کلاس: در زیر نمره دانش آموز نمره میانگین نمرات کلاسی که دانش آموز در آن درس می خواند درج می گردد.
رتبه در کلاس: در زیر نمره دانش آموز رتبه کلاسی دانش آموز در کلاسی که دانش آموز در آن درس می خواند درج می گردد.
نمودار نمرات: یک نمودار که نسبت به تعداد ستون ها نمرات کارنامه آزمون یک درس دانش آموز را مقایسه می کند. این نمودار مقایسه ای تنها نمرات دانش آموز را با خودش مقایسه می کند. (قابل توجه مشاوران و مدیران محترم آموزشی.)
نمودار معدل: یک نمودار که نسبت به تعداد ستون های نمرات در کارنامه، میانگین نمرات(معدل دانش آموز) را در نوبت های آزمون پیاپی مقایسه می کند.
نشانگر:عبارت است است یک فلش به سمت بالا یا پایین که کنار هر نمره آزمون قرار می گیر و نشان می دهد که نمره آزمون نسبت به آزمون قبلی رشد و پیشرفت داشته یا افت کرده. این نشانگر در ارائه یک ظاهر کلی وضعیت تحصیلی دانش آموز، در نگاه اول به کارنامه خیلی موثر است.
زبانه توضیحات
توضیحات مفصل کاربردی عملی در مورد هر کارنامه در این بخش قابل روئیت و مطالعه است که می تواند مقدمه ای برای تحلیـل کارنامه دانش آموزن توسط شما کارشناسان ارجمنــد و فرهیــخته و اولیاء محترم باشد.
زبانه تصویر شماتیک کارنامه
به ازای هر کارنامه یک تصویر مثالی بمنظور یادآوری راحتتر توسط کاربران ارجمند در این نرم افزار گنجانده شده است تا یکی از منحصر بفردترین ویژگیهای این نرم افزار که همانا توجه اخص به همکاران اجرایی مشاوران محترم و مدیران آموزشی عزیز می باشد را محقق نماید.
دکمه نمایش و چاپ کارنامه
پس از تنظیم کارنامه، توسط این دکمه می توانید کارنامه تنظیم شده خود را مشاهده نمائید.
در این بین با توجه به اینکه ممکن است نرم افزار فعال نشده باشد، قابلیت های نرم افزار را تحت تاثیر قرار داده باشند چنین شرایطی ممکن است در نرم افزار غیر فعال تنها یکی از دانش آموزان به صورت تصادفی انتخاب شوند، بنابراین گزارش تولید شده ممکن است با آنچه که شما تنظیم کرده اید متفاوت باشد. این پدیده در نرم افزار فعال شده رخ نخواهد داد.
دکمه صدور فایل های PDF
برای جلوگیری از اتلاف وقت کاربران، کارنامه ها از طریق دکمه استخراج (فایل های PDF) به صورت فایلهای جداگانه استخراج می شوند. از جمله امکانات و مزایا استفاده از فایل های PDF می توان به موارد زیر تنها اشاره نمود:
1-پرهیز از چاپ های بی مورد- اقدام جدی در جلوگیری از اتلاف هزینه ها (و دوستی با طبیعت.)
2-امکان انتقال فایل ها از یک سیستم به سیستم دیگر به منظور استفاده از چاپگرهای رنگی و ...
دکمه تنظیمات PDF
این دکمه می تواند مسیر استخراج فایل های PDF شما را با نحوه نامگذاری آن ها تنظیم کند.

دکمه فولدر PDF
این دکمه نیز مسیری را که برای استخراج فایل های PDF در قسمت قبل تعیین نموده اید را در پنجره ای باز می کند تا فایل هایPDF استخراج شده را مدیریت یا مشاهده فرمائید.


دکمه انتخاب حاشیه
با انتخاب این دکمه می توانید یکی از 12 مدل حاشیه گزارش را انتخاب کنید تا در کارنامه هایی 7 ستونی و 12 ستونی چاپ شود.
 

جعبه پیغام عدم هماهنگی کارنامه با تعداد دروس دانش آموز(ان) انتخاب شده
 
بعضی از مدل کارنامه ها دارای اطلاعات و جزئیات بیشماری هستند که نسبت به تعداد دروس دانش آموزان ممکن است در یک صفحه A4 قابل ارائه نباشند، برای اینکار می توانید یا از دانش آموزانی استفاده کنید که تعداد دروس ایشان با نوع کارنامه مد نظر شما همخوانی داشته باشند، یعنی تعداد دروس ایشان از حداکثر عدد تعداد ردیف کارنامه کمتر باشد؛ و یا اینکه مدل کارنامه را تغییر دهید. این وضعیت از طریق همین جعبه پیام به اطلاع رسانده می شود.
 انتخاب و تنظیم لیست نمره
 
لیست مدل لیست نمرات قابل انتخاب
در این لیست که 8 مدل لیست نمره در آن وجود دارد انواع ترکیبی لیست نمرات نمایش داده شده است که توضیح عبارات مندرج در این لیست به شرح زیر است:

7/12/نوبت آزمون جاری:
همراه نمره/بدون نمره:
نشانگر:عبارت است است یک فلش به سمت بالا یا پایین که کنار هر نمره آزمون قرار می گیر و نشان می دهد که نمره آزمون نسبت به آزمون قبلی رشد و پیشرفت داشته یا افت کرده. این نشانگر در ارائه وضعیت درسی دانش آموز در کلاس به مشاوران، و مدیران آموزشی محترم بسیار موثر است.


زبانه توضیحات
توضیحات مفصل کاربردی عملی در مورد هر لیست نمره، در این بخش قابل روئیت و مطالعه است که می تواند مقدمه ای برای تحلیـل لیست های نمره دارای نشانگر توسط شما کارشناسان ارجمنــد و فرهیــخته باشد.
زبانه تصویر شماتیک لیست نمره
به ازای هر لیست نمره یک تصویر مثالی بمنظور یادآوری راحتتر توسط کاربران ارجمند در این نرم افزار گنجانده شده است تا یکی از منحصر بفردترین ویژگیهای این نرم افزار که همانا توجه اخص به همکاران اجرایی مشاوران محترم و مدیران آموزشی عزیز می باشد را محقق نماید.
دکمه نمایش و چاپ لیست نمره

پس از تنظیم لیست نمره، توسط این دکمه می توانید لیست نمره ی تنظیم شده خود را مشاهده نمائید. در این بین با توجه به اینکه ممکن است نرم افزار فعال نشده باشد، قابلیت های نرم افزار را تحت تاثیر قرار داده باشند چنین شرایطی ممکن است در نرم افزار غیر فعال تنها یکی از دروس به صورت تصادفی انتخاب شوند، بنابراین گزارش تولید شده ممکن است با آنچه که شما تنظیم کرده اید متفاوت باشد. این پدیده در نرم افزار فعال شده رخ نخواهد داد.
دکمه صدور فایل های PDF
برای جلوگیری از اتلاف وقت کاربران، لیست ها از طریق دکمه استخراج (فایل های PDF) به صورت فایلهای جداگانه استخراج می شوند. از جمله امکانات و مزایا استفاده از فایل های PDF می توان به موارد زیر تنها اشاره نمود:
   1-پرهیز از چاپ های بی مورد- اقدام جدی در جلوگیری از اتلاف هزینه ها (و دوستی با طبیعت.)
2-امکان انتقال فایل ها از یک سیستم به سیستم دیگر به منظور استفاده از چاپگرهای رنگی و ...
دکمه تنظیمات PDF
این دکمه می تواند مسیر استخراج فایل های PDF شما را با نحوه نامگذاری آن ها تنظیم کند.

دکمه فولدر PDF
این دکمه نیز مسیری را که برای استخراج فایل های PDF در قسمت قبل تعیین نموده اید را در پنجره ای باز می کند تا فایل هایPDF استخراج شده را مدیریت یا مشاهده فرمائید.

دکمه انتخاب حاشیه

با انتخاب این دکمه می توانید یکی از 12 مدل حاشیه گزارش را انتخاب کنید تا در لیست ها چاپ شود.
تنظیم و تغییر حالت نرم افزار از نمره ای به توصیفی و برعکس
در روش و راهکار ارائه شده در کارنامه ماهانه ماهکار، حفظ مزیت امکان چاپ و صدور نمودارها برای مدارس توصیفی مد نظر قرار گرفته است
 بجای استفاده از توضیحات طولانی و مکرر در کارنامه توصیفی این راهکار ارائه شده است:
استفاده از آیکن ها در کارنامه ها و لیست ها و ارائه یک توضیح در گوشه لیست یا کارنامه
     خیلی خوب
       خوب
       قابل قبول
       نیاز به تلاش بیشتر
برای تنظیم روش کار نرم افزار، برای ارائه کارنامه ها و لیست های توصیفی:
کافیست از منوی پایینی بخش  ، عبارت توصیفی را انتخاب کرده و محدوده نمرات توصیفی را نیز تعیین کنید:
روش اول  : در این نرم افزار ورود نمرات بر اساس معیاری که خود شما تعیین می کنید امکانپذیر می شود
روش دوم :  تعیین محدوده نمرات بین (0تا20)
 
 

روش اول: در این نرم افزار ورود نمرات بر اساس معیاری که خود شما تعیین می کنید امکانپذیر می شود:
درج نمره 4 برای عبارت توصیفی خیلی خوب
درج نمره 3 برای عبارت توصیفی خوب
درج نمره 2 برای عبارت توصیفی قابل قبول
درج نمره 1 برای عبارت توصیفی نیاز به تلاش بیشتر
برای اینکار در بخش انتخاب مدل کارنامه، در بخش پایین اعداد 10و15و18و20 را به 1و2و3و4 تغییر دهید
در این روش امکان آمارگیری و ساخت نمودارها توسط خود کاربران نادیده گرفته شده است و تنها ثبت نمرات توصیفی و ارائه لیست نمره دبیر و کارنامه های توصیفی نرم افزار مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت، 11 مدل لیست نمره دبیر توصیفی، و 9 مدل کارنامه توصیفی قابل بهره برداری است
 

روش دوم:  تعیین محدوده نمرات بین (0تا20)
محدوده 0 تا 10 به عنوان نمره نیاز به تلاش بیشتر
محدوده 10.01 تا 15.00 به عنوان نمره قابل قبول
محدوده 15.01 تا 18.00 به عنوان نمره خوب
محدوده 18.01 تا 20.00 به عنوان نمره خیلی خوب،
که به صورت زیر قابل تنظیم خواهد بود:
درج نمره 20 برای عبارت توصیفی خیلی خوب
درج نمره 18 برای عبارت توصیفی خوب
درج نمره 15 برای عبارت توصیفی قابل قبول
درج نمره 10 برای عبارت توصیفی نیاز به تلاش بیشتر
در این روش میتوانید برای افزایش دقت، از نمره اصلی دانش آموز نیز بجای نمرات 20و18و15و10 استفاده کنید، مثلا 17و16و14و12و10و9 و ... که هر نمره ای در هر محدوده ای معنی توصیفی همان محدوده را خواهد داد.به عنوان مثال نمره 18.5 و نمره 19 و 19.5 و 19.75 نیز مانند 20 مفهوم خیلی خوب را خواهد داشت. حُسن این روش ثبت نمره اینستکه، می توانید به صورت گزارش و نمودارهای معنی دار عملکرد آموزشی خود را تحلیل کنید.(در بخش گزارات و نمودارها) توجه داشته باشید نمودارها بر مبنای 0 تا 20 ارائه خواهند شد.
 

اما اگر چنانچه شما هم مانند کارشناسان آموزش و پرورش بر ثبت و محاسبه نمرات بر مبنای 0 تا 20 اعتقادی ندارید می توانید تنها به استفاده از کارنامه های توصیفی (9 مدل کارنامه) و لیست نمره توصیفی معلم(11 مدل لیست نمره) اکتـــــفا فرمائید.
 
بجای استفاده از توضیحات طولانی و مکرر در کارنامه توصیفی این راهکار ارائه شده است:
استفاده از آیکن ها در کارنامه ها و لیست ها و ارائه یک توضیح در گوشه لیست یا کارنامه
     خیلی خوب
      خوب
      قابل قبول
      نیاز به تلاش بیشتر
 
یک لیست به نام لیست دروس یک کلاس در نگارش 1.2 (و به بعد) ارائه شده است که در آن می توان تمامی دروس یک کلاس را در بالای اسامی دانش آموزان داشت.
این لیست که هم برای توصیفی و هم نمره ای ارائه شده است، بخصوص برای دبستان ها - که تقریبا همه دروس یک کلاس توسط یک معلم ارائه می شود و مورد ارزیابی قرار میگیرد- کاربرد دارد.
این لیست هم به صورت بدون نمره و هم با نمره قابل نمایش، چاپ و صدور به صورت فایل های PDF است.
این مدل لیست نمره برای نمرات توصیفی و غیر توصیفی(0-20) ارائه شده است.
 

با تغییر مدل نرم افزار از حالت نمره ای به حالت توصیفی صفحات انتخاب مدل کارنامه(انتخاب و تنظیم لیست نمره) به شکل زیر تغییر خواهد کرد
 
 
با تغییر مدل نرم افزار از حالت نمره ای به حالت توصیفی صفحات انتخاب مدل کارنامه(انتخاب و تنظیم کارنامه) به شکل زیر تغییر خواهد کرد
 
   
چاپ لیست و کارنامه:
توجه داشته باشید، هربار همه کارنامه های دانش آموزان را چاپ نمی کنید؛ یکبار کارنامه یک دانش آموز، بار دیگر کارنامه دانش آموزان یک کلاس، و باری.دیگر کارنامه دانش آموزان یک رشته یا پایه تحصیلی را چاپ خواهید کرد؛ هر چند امکان چاپ کارنامه ی همه دانش آموزان وجود دارد؛ علاوه بر این امکان صدور فایل گزارش کارنامه دانش آموزان به فایل با فرمت PDF نیز میسر گردیده. همین توضیحات و با همین شباهت برای چاپ لیست نمرات دبیران نیز قابل تعمیم است.
انتخاب دانش آموز برای چاپ کارنامه
 
در این بخش لیستی از کلاس ها به همراه رشته و پایه تحصیلی آنها خواهید دید، پس از کلیک روی عنوان هر کلاس در لیست مزبور، دانش آموزان حاضر در کلاس را روئیت میفرمائید. در این حالت می توانید بعضی از دانش آموزان کلاس را انتخاب کنید تا کارنامه ی آنها چاپ شود(مدل کارنامه ای چاپ می شود که در بخش انتخاب مدل کارنامه انتخاب کرده اید).در این حالت کلمه بعضی در لیست راست دیده خواهد شد که به مفهوم چاپ بعضی از کارنامه ها است.
امکان انتخاب یا عدم انتخاب تمامی دانش آموزان حاضر در یک کلاس و نیز امکان انتخاب تمامی دانش آموزان مدرسه و یا عدم انتخاب آنها میسر گردیده است.

لیست کلاس ها
در این لیست می توانید کلاس هایی را که مد نظر دارید تا کارنامه ی دانش آموزان آنها را چاپ کنید انتخاب کنید، علاوه بر عنوان و مشخصات رشته و پایه ای دانش آموزان حاضر در کلاس عبارتهای(همه/هیچ/بعضی) نیز در این لیست گهگاه قابل نمایش است که به معنی انتخاب همه دانش آموزان کلاس، هیچیک از دانش آموزان کلاس یا بعضی از دانش آموزان کلاس می باشد.
 
لیست دانش آموزان
این لیست دانش آموزان کلاسی که در لیست سمت راست روی آن کلیک کرده اید نشان می دهد که می تواند بعضی از آنها را انتخاب یا بدون تیک کنید.
دکمه انتخاب همه دانش آموزان همه کلاس ها
 
این دکمه همه دانش آموزان مدرسه را برای چاپ کارنامه تیکدار می کند.

دکمه لغو انتخاب همه دانش آموزان همه کلاس ها
 
این دکمه همه دانش آموزان مدرسه را برای چاپ کارنامه بدون تیک می کند. یعنی کارنامه هیچیک از دانش آموزان برای چاپ کارنامه انتخاب نخواهد شد، اینکار وقتی اتفاق می افتد که شما بعد از این عمل نسبت به انتخاب دانش آموزان به صورت انفرادی یا کلاسی اقدام می کنید.
دکمه انتخاب همه دانش آموزان کلاس
 
این دکمه همه دانش آموزان کلاس انتخاب شده را برای چاپ کارنامه تیکدار می کند.
دکمه لغو انتخاب همه دانش آموزان کلاس
 
این دکمه همه دانش آموزان کلاس انتخاب شده را برای چاپ کارنامه بدون تیک می کند. یعنی کارنامه هیچیک از دانش آموزان کلاس برای چاپ کارنامه انتخاب نخواهد شد، اینکار وقتی اتفاق می افتد که شما بعد از این عمل نسبت به انتخاب دانش آموزان به صورت انفرادی اقدام می کنید.
دکمه نمایش و چاپ لیست نمره
پس از تنظیم لیست نمره، توسط این دکمه می توانید لیست نمره ی تنظیم شده خود را مشاهده نمائید. در این بین با توجه به اینکه ممکن است نرم افزار فعال نشده باشد، قابلیت های نرم افزار را تحت تاثیر قرار داده باشند چنین شرایطی ممکن است در نرم افزار غیر فعال تنها یکی از دروس به صورت تصادفی انتخاب شوند، بنابراین گزارش تولید شده ممکن است با آنچه که شما تنظیم کرده اید متفاوت باشد. این پدیده در نرم افزار فعال شده رخ نخواهد داد.

دکمه صدور فایل های PDF
برای جلوگیری از اتلاف وقت کاربران، لیست ها از طریق دکمه استخراج (فایل های PDF) به صورت فایلهای جداگانه استخراج می شوند. از جمله امکانات و مزایا استفاده از فایل های PDF می توان به موارد زیر تنها اشاره نمود:
   1-پرهیز از چاپ های بی مورد- اقدام جدی در جلوگیری از اتلاف هزینه ها (و دوستی با طبیعت.)
2-امکان انتقال فایل ها از یک سیستم به سیستم دیگر به منظور استفاده از چاپگرهای رنگی و ...
دکمه تنظیمات PDF

این دکمه می تواند مسیر استخراج فایل های PDF شما را با نحوه نامگذاری آن ها تنظیم کند.


دکمه فولدر PDF
این دکمه نیز مسیری را که برای استخراج فایل های PDF در قسمت قبل تعیین نموده اید را در پنجره ای باز می کند تا فایل هایPDF استخراج شده را مدیریت یا مشاهده فرمائید.


دکمه انتخاب حاشیه

با انتخاب این دکمه می توانید یکی از 12 مدل حاشیه گزارش را انتخاب کنید تا در لیست ها چاپ شود.


لیست مدل لیست نمرات
در این لیست می توانید کارنامه مورد نظرتان را به صورت سریع انتخاب کنید، این قسمت فاقد توضیح و تصویر مثالی کارنامه است لذا برای انتخاب دقیقتر کارنامه ها، می توانید به بخش انتخاب مدل کارنامه مراجعه کنید.
 
جعبه پیغام عدم هماهنگی کارنامه با تعداد دروس دانش آموز(ان) انتخاب شده
بعضی از مدل کارنامه ها دارای اطلاعات و جزئیات بیشماری هستند که نسبت به تعداد دروس دانش آموزان ممکن است در یک صفحه A4 قابل ارائه نباشند، برای اینکار می توانید یا از دانش آموزانی استفاده کنید که تعداد دروس ایشان با نوع کارنامه مد نظر شما همخوانی داشته باشند، یعنی تعداد دروس ایشان از حداکثر عدد تعداد ردیف کارنامه کمتر باشد؛ و یا اینکه مدل کارنامه را تغییر دهید. این وضعیت از طریق همین جعبه پیام به اطلاع رسانده می شود.
 

انتخاب کلاس برای چاپ لیست نمرات
 
در این بخش لیستی از کلاس ها به همراه رشته و پایه تحصیلی آنها خواهید دید، پس از کلیک روی عنوان هر کلاس در لیست مزبور، دروس ارائه شده.ی کلاس را روئیت میفرمائید. در این حالت می توانید بعضی از دروس کلاس را انتخاب کنید تا لیست نمره آنها چاپ شود(مدل لیست نمره ای چاپ می شود که در بخش انتخاب مدل کارنامه انتخاب کرده اید).
در این حالت کلمه بعضی در لیست راست دیده خواهد شد که به مفهوم چاپ بعضی از لیست نمرات است.
امکان انتخاب یا عدم انتخاب تمامی دروس ارائه شده در یک کلاس و نیز امکان انتخاب تمامی لیست نمرات مدرسه و یا عدم انتخاب آنها میسر گردیده است.
لیست کلاس ها
در این لیست می توانید کلاس هایی را که مد نظر دارید تا لیست نمره دانش آموزان آنها را چاپ کنید انتخاب کنید، علاوه بر عنوان و مشخصات رشته و پایه ای دانش آموزان حاضر در کلاس عبارتهای(همه/هیچ/بعضی) نیز در این لیست گهگاه قابل نمایش است که به معنی انتخاب همه دروس کلاس، هیچیک از دروس کلاس یا بعضی از دروس کلاس می باشد.
 
لیست دروس
این لیست دروس کلاسی که در لیست سمت راست روی آن کلیک کرده اید نشان می دهد که می تواند بعضی از آنها را انتخاب یا بدون تیک کنید.
 

دکمه انتخاب همه دروس همه کلاس ها
 
این دکمه همه دروس مدرسه را برای چاپ لیست نمره تیکدار می کند.
دکمه لغو انتخاب همه دروس همه کلاس ها
 
این دکمه همه دروس مدرسه را برای چاپ کارنامه بدون تیک می کند. یعنی لیست نمره هیچیک از دروس برای چاپ کارنامه انتخاب نخواهد شد، اینکار وقتی اتفاق می افتد که شما بعد از این عمل نسبت به انتخاب دروس به صورت تکی یا کلاسی اقدام می کنید.
دکمه انتخاب همه دروس کلاس
این دکمه همه دروس کلاس انتخاب شده را برای چاپ لیست نمره تیکدار می کند.
دکمه لغو انتخاب همه دروس کلاس
این دکمه همه دروس کلاس انتخاب شده را برای چاپ لیست نمره بدون تیک می کند. یعنی لیست نمره هیچیک از دروس کلاس برای چاپ لیست نمره انتخاب نخواهد شد، اینکار وقتی اتفاق می افتد که شما بعد از این عمل نسبت به انتخاب دروس به صورت تکی اقدام می کنید.
دکمه نمایش و چاپ لیست نمره
 پس از تنظیم لیست نمره، توسط این دکمه می توانید لیست نمره تنظیم شده خود را مشاهده نمائید.
در این بین با توجه به اینکه ممکن است نرم افزار فعال نشده باشد، تنها یکی از دروس به صورت تصادفی انتخاب شوند، بنابراین گزارش تولید شده ممکن است با آنچه که شما تنظیم کرده اید متفاوت باشد. این پدیده در نرم افزار فعال شده رخ نخواهد داد.
دکمه صدور فایل های PDF
 برای جلوگیری از اتلاف وقت کاربران، لیست ها از طریق دکمه استخراج (فایل های PDF) به صورت فایلهای جداگانه استخراج می شوند. از جمله امکانات و مزایا استفاده از فایل های PDF می توان به موارد زیر تنها اشاره نمود:
1-پرهیز از چاپ های بی مورد- اقدام جدی در جلوگیری از اتلاف هزینه ها (و دوستی با طبیعت.)
2-امکان انتقال فایل ها از یک سیستم به سیستم دیگر به منظور استفاده از چاپگرهای رنگی و ...

دکمه تنظیمات PDF
این دکمه می تواند مسیر استخراج فایل های PDF شما را با نحوه نامگذاری آن ها تنظیم کند.


دکمه فولدر PDF
 این دکمه نیز مسیری را که برای استخراج فایل های PDF در قسمت قبل تعیین نموده اید را در پنجره ای باز می کند تا فایل هایPDF استخراج شده را مدیریت یا مشاهده فرمائید.
دکمه انتخاب حاشیه
 با انتخاب این دکمه می توانید یکی از 12 مدل حاشیه لیست نمرات را انتخاب کنید تا چاپ شود.

لیست مدل لیست نمرات
در این لیست می توانید لیست نمره ی مورد نظرتان را به صورت سریع انتخاب کنید، این قسمت فاقد توضیح و تصویر مثالی لیست نمره است لذا برای انتخاب دقیقتر لیست نمرات، می توانید به بخش انتخاب مدل کارنامه مراجعه کنید.
 

           
گزارش ها نمودارها
برنامه نویس سعی کرده است از تمامی انواع گزارش های مورد نیاز اولیه با در نظر گرفتن تفکیک آنها گزارشات مختلفی (حدود 130 گزارش و نمودار)، تهیه نماید؛ در نحوه بکارگیری گزارش ها و تولید آنها و تلفیق داده ها - بنحوی که گزارشات خروجی معقول و کاربردی باشند - بسیار وقت گذاشته شده است، در طول مسیر و پس از تهیه گزارشات کارشناسان زبده آموزشی گزارشات تحلیلی این بخش را با دقت بررسی و نهایتا پس از رفع ایرادات، تائید نموده اند.
زبانه گزارش و نمودارهای یک آزمون
 
پس از ثبت نمرات و صدور کارنامه گزارشات و نمودارهای یک نوبت آزمون می تواند در مدیریت آموزشی واحد آموزشی بسیار کارا باشد.
در این میان اشاره به گزارشات معدل دانش آموزی و رتبه کلاسی و نتایج دروس، کلاس، دبیر از قبیل میانگین نمره دانش آموزان، میانگین نمره کلاس و میانگین نمره دبیران و میانگین نمره دروس و همچنین درصد قبولی (...) ضروری بنظر می رسد.
شکل گزارشات و نمودارها و تفکیک معنی دار آنها برای مدیر آموزشی بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل این بخش مورد توجه برنامه نویس، و کارشناسان آموزشی بوده است.

لیست نوبت آزمون
در این بخش می توانید نوبت آزمونی که (فقط یکی) مد نظر دارید تا گزارش ها و نمودارهای آن تولید شود را انتخاب کنید.
این عبارت ها قابل تغییر هستند یعنی می توانید بجای کلمه مهر عبارت آزمون میان ترم اول را داشته باشید و بعبارتی می توانید در یکماه دو یا چند نوبت آزمون داشته باشد و یا اصلا نوبت های برگزاری شما ربطی به ماه ها نداشته باشد.
برای تغییر عنوان آزمون ها می توانید از بخش انتخاب مدل کارنامه اقدام فرمائید.(بهتر است عناوین آزمون را کوتاه انتخاب کنید).
عبارت سالانه در پایین لیست نوبت آزمون
عبارت سالانه فارغ از کل نوبت های آزمون است، این عبارت شامل گزارش ویژه ایست که با عنوان رتبه کلاسی معدل دانش آموزان مطرح است، این گزارش میتواند عملکرد سالانه دانش آموزان را ارائه نماید.

 
 
 

زبانه لیست تمام نمودارها
تمام نمودارها را می توانید در یکجا با هم ببینید، البته شاید این بخش قدری هم گیج کننده باشد چون تمام نمودارها با ظرافت هایی که دارند در کنار هم بی معنی تر هم خواهند بود(به همین دلیل زبانه نمودارهای تفکیکی در این نرم افزار ایجاد شده است)، اما اگر شما در جمعبندی حرفه ای خود به گزارشی علاقمند شده اید می توانید از طریق این لیست مستقیما و بدون تفکیک، نمودار مد نظر خود را اجرا کنید.
نکات قابل توجه در این لیست به شرح زیر است:
مثلا عبارت نمودار میانگین نمرات آزمون/ (کلاس)/ درس/دبیر: یعنی در این نمودار سطوح تفکیک از آزمون شروع می شود و تا دبیر ادامه می یابد. اجزای گزارش نیز بر اساس کلاس قابل انتخاب هستند. در عناوین نمودارها عباراتی که داخل پرانتز() هستند یعنی قدرت انتخاب اجزای آنها وجود خواهد داشت، این بدین معنی است که می توان هر جزء را در صفحه جداگانه ای چاپ کرد.
*در نرم افزار غیر فعال نمی توانید جزئی را انتخاب کنید، چون اجزا فقط بمنظور نمایش کارائی نرم افزار به صورت تصادفی انتخاب خواهند شد.
*از آنجا که عبارات نمودارها در کنار هم موجب سردرگمی نیز می شده است، تصمیم گرفتیم بخشی را به نمودارها اضافه کنیم که در قسمت بعد به آن خواهیم پرداخت.


زبانه لیست نمودارها بتفکیک
از آنجا که کنار هم قرار گرفتن یکصدو بیست هشت نمودار با تفکیک های معنی دار دچار سردرگمی کاربران می شده است - و از آنجا که در طراحی این نرم افزار مدیران محترم آموزشی و اجرایی که دغدغه کیفیت بخشی آموزشی را داشته اند، مد نظر قرار گرفته اند- (توسط برنامه نویس) تصمیم گرفته شد دو بخش به مجموعه عناوین نمودارها اضافه شود که عبارتند از:
1-قسمت تفکیک نمودارها
2- توضیحات و تصاویر شماتیک
در این قسمت یعنی لیست نمودارها به تفکیک، که از پایین به بالا جریان پیدا می کند، ابتدا یکی از چهار بُعد تفکیک نمودارها را انتخاب می کنیم، یعنی تعیین می کنیم سطح نخست تفکیک نمودار (میانگین نمرات یا درصد قبولی) بر اساس چه اجزایی باشد؛ در این قسمت می توانید آزمون ها، کلاس ها، درس ها، دبیران را انتخاب کنید، سپس روی دکمه کشیده قـــــرمز رنگ بالا کلیک می کنیم، تا سطح دوم تفکیک به نمایش گذاشته شود، چون اولین بُعد را انتخاب کرده ایم، در این قسمت 3 بُعد وجود دارد که با یکی از آنها انتخاب شود، اگر کار تفکیک را به همان شکلی که قبلا انجام داده ایم در این قسمت ادامه دهید به انتخاب سطح سوم تفکیک با دو بُعد تفکیکی خواهیم رسید.
در طول تفکیک می توانید در هر جا که خواستید یکی از انواع نمودارهای میانگین نمرات یا درصد قبولی را در سطح تفکیک مورد نظر با انتخاب اجزای مربوطه چاپ و یا استخراج(تولید فایل PDF) کنید.
همزمان عبارت پایین همین قسمت تعداد نمودارهای در دسترس در سطح تفکیک انتخاب شده را تعیین می کند.
در اینجا به زبانه توضیحات و تصاویر شماتیک به عنوان عواملی که موجب کاهش سردرگمی خواهند شد اشاره می کنیم و در قسمت بعدی به آن خواهیم پرداخت.

زبانه گزارشات
انواع گزارشات موجود در این بخش با ذکر توضیحات مفصل کاربرد عملی در نرم افزار در بخش زبانه توضیحات قابل چاپ و استخراج (فایل PDF) هستند.
 
زبانه توضیحات
توضیحات مفصل کاربردی عملی در مورد هر گزارش و نمودار در این بخش قابل روئیت و مطالعه است که می تواند مقدمه ای برای تحلیـل نمودارها توسط شما کارشناسان ارجمنــد و فرهیــخته باشد.
 
زبانه انتخاب اجزای گزارش و نمودار
هر گزارش و نمودار را می توان بر روی یک جزء متمرکز کرد، یعنی فقط روی یک کلاس یا یک دبیر یا یک درس انواع نمودارها و گزارش ها را می توانید صادر کنید. برای اینکار پس از انتخاب مدل گزارش و سطح تفکیک آن یک یا چند جزء را در همین زبانه انتخاب کنید.

برخی از گزارشات و نمودارها به دلیل خلاصه بودن دارای اجزاء نیستند.
توجه داشته باشید در هر نمودار فی الواقع دو جزء قابل انتخاب هستند، یکی اجزایی که در این بخش انتخاب می شوند و جزء دیگر که به صورت کلی انتخاب میشود نوبت آزمون است. یعنی شما یا یک نویت آزمون را انتخاب کرده اید یا دو یا چند نوبت آزمون را انتخاب کرده اید. مشخصا در این بخش که زبانه گزارش و نمودارهای یک نوبت آزمون است شما تنها یک آزمون را انتخاب نموده اید.
زبانه تصویر شماتیک گزارش یا نمودار
 به ازای هر گزارش یا نمودار، لیست یا کارنامه یک تصویر مثالی بمنظور یادآوری راحتتر توسط کاربران ارجمند در این نرم افزار گنجانده شده است تا یکی از منحصر بفردترین ویژگیهای این نرم افزار که همانا توجه اخص به همکاران اجرایی مشاوران محترم و مدیران آموزشی عزیز می باشد را محقق نماید.
 دکمه نمایش و چاپ گزارش
پس از تنظیم گزارش یا نمودار، لیست نمره یا کارنامه با جزئیات دقیق و منفکی که دارد، توسط این دکمه می توانید گزارش یا نمودار تنظیم شده خود را مشاهده نمائید.
در این بین با توجه به اینکه نمودارها و نرم افزار فعال نشده ممکن است قابلیت های نرم افزار و نمودار و گزارش را تحت تاثیر قرار داده باشند چنین شرایطی که ذیلا به آنها خواهیم پرداخت را انتظار داشته باشد:
1-ممکن است در نرم افزار غیر فعال تنها یکی از اجزا به صورت تصادفی انتخاب شوند، بنابراین گزارش تولید شده ممکن است با آنچه که شما تنظیم کرده اید متفاوت باشد. این پدیده در نرم افزار فعال شده رخ نخواهد داد.
2-هنگام چاپ نمودارهای تفکیکی -که هر جزء باید در یک صفحه A4 به نمایش گذاشته شوند- تنها صفحه اول نمودار یا به عبارتی تنها نخستین جزئی را که شما انتخاب کرده اید به عنوان نمونه نمایش داده خواهد شد.
برای چاپ نمودارها از طریق این دکمه مجبور خواهید بود یک به یک اجزاء را انتخاب کنید و روی دکمه مزبور کلیک کرده نمودار مورد نظرتان را روئیت و سپس چاپ کنید. برای حل این وضعیت سخت، (توسط برنامه نویس) تصمیم گرفته شد، برای جلوگیری از اتلاف وقت کاربران، نمودارها از طریق دکمه استخراج (فایل های PDF) به صورت فایلهای جداگانه استخراج شوند در این حالت امکان دسترسی به تمام اجزاء مد نظر شما برای تولید نمودارهای منفک وجود خواهد داشت ضمن اینکه از مزایای فایل های PDF نیز می توانید استفاده کنید که در قسمت بعد به آن خواهیم پرداخت.
دکمه صدور فایل های PDF
همانطور که در قسمت قبل اشاره شد: برای چاپ نمودارها از طریق دکمه چاپ مجبور خواهید بود یک به یک اجزاء را انتخاب کنید و روی دکمه مزبور کلیک کرده نمودار مورد نظرتان را روئیت و سپس چاپ کنید. برای حل این وضعیت سخت، و برای جلوگیری از اتلاف وقت کاربران، نمودارها از طریق دکمه استخراج (فایل های PDF) به صورت فایلهای جداگانه استخراج می شوند در این حالت امکان دسترسی به تمام اجزاء مد نظر شما برای تولید نمودارهای منفک وجود خواهد داشت ضمن اینکه از مزایای فایل های PDF نیز می توانید استفاده کنید.
 از جمله امکانات و مزایا استفاده از فایل های PDF می توان به موارد زیر تنها اشاره نمود:
1-پرهیز از چاپ های بی مورد- اقدام جدی در جلوگیری از اتلاف هزینه ها (و دوستی با طبیعت.)
2-استفاده از فایل های استخراج شده در مانیتور به منظور تحلیل اطلاعات و با قابلیت های رنگی، بزرگنمایی بهتر بجای چاپ با چاپگرهای سیاه و سفید با قدرت تفکیک محدود
3-استفاده از فایل های PDF در همایش ها و جلسات به منظور ارائه نتایج آزمون ها و ... بخصوص شورای دبیران، دانش آموزی، اولیاء و ادارات
4-بایگانی نتایج در سی دی
5- ارسال راحتتر گزارشات به مراجع ذیصلاح و طرف حساب با آموزشگاه.
6-امکان انتقال فایل هاز یک سیستم به سیستم دیگر به منظور استفاده از چاپگرهای رنگی و ...
7-یکی از نرم افزارهای پر کاربرد به نام PDF Merger می تواند فایل های PDF را به ترتیبی که شما مد نظر دارید به هم متصل کند این نرم افزار حتی می تواند فایل های گزارشی شما را که با ورود نوشته اید را با یک مدیریت صحیح به گزارشات صادره از این نرم افزار متصل نماید. توجه مدیران محترم آموزشی را به گزارشات برنامه عمل، کمیته کیفیت بخشی و ... جلب می نماید.
دکمه تنظیمات PDF
این دکمه می تواند مسیر استخراج فایل های PDF شما را با نحوه نامگذاری آن ها تنظیم کند.



دکمه فولدر PDF
این دکمه نیز مسیری را که برای استخراج فایل های PDF در قسمت قبل تعیین نموده اید را در پنجره ای باز می کند تا فایل هایPDF استخراج شده را مدیریت یا مشاهده فرمائید.


دکمه رادیویی انتخاب همه اجزا
این دکمه همه اجزاء را انتخاب می کند. که خود می توانید یک یا چند مورد از اجراء را به صورت دستی از حالت انتخاب خارج کنید. یادآوری می شود: انتخاب اجزاء موجب تمرکز گزارشات و نمودارها بر روی اجزای انتخاب شده می گردد.

دکمه رادیویی انتخاب هیچیک از اجزا
این دکمه هیچیک از اجزاء را انتخاب نمی کند، که خود می توانید یک یا چند مورد از اجراء را به صورت دستی انتخاب کنید. یادآوری می شود: انتخاب اجزاء موجب تمرکز گزارشات و نمودارها بر روی اجزای انتخاب شده می گردد.


دکمه انتخاب حاشیه
با انتخاب این دکمه می توانید یکی از 12 مدل حاشیه گزارش را انتخاب کنید تا در گزارش چاپ شود، بهتر است بجای اینکار، حاشیه های تذهیبی رنگی (ابـــر و بـــاد) را خودتان تهیه کنید، و در چاپگر قرار دهید و گزارشات و نمودارها را بدون حاشیه روی آنها چاپ کنید.
در پایان این بخش تاکید می شود، از منوها موارد زیر را انتخاب کنید: نوبت آزمون،عنوان گزارش/نمودار،عنوان نمودار،حاشیه ،گزارش،اجزای اطلاعاتی،شیوه تفکیک.

زبانه گزارش و نمودارهای مقایسه آزمون ها
بعد از سپری کردن دو یا چند نوبت آزمون یکی از مباحث مدیریتی آموزشگاه اهمیت می یابد، که به عنوان مقایسه نوبت های آزمون مطرح است.
برنامه نویس سعی داشته است بنحوی امکانات Access را بکارگیرد، تا امکانات زیر برای گزارشات مقایسه آزمون ها میسر باشد:
1- دو، سه و همه آزمون ها قابل مقایسه هستند.
مثلا: می توان مهر و آبان و آذر را با هم مقایسه کرد.
2- امکان انتخاب اجزای گزارش و نمودارها میسر است.
مثلا: فقط یک یا دو دبیر را می توانید انتخاب کنید.
3- امکان تفکیک اجزای انتخاب شده میسر است.
مثلا: مقایسه نتایج میانگین نمرات فقط دو دبیر به تفکیک دروس و یا کلاس میسر است.

لیست نوبت آزمون
در این بخش می توانید نوبت آزمون هایی که مد نظر دارید تا گزارش ها و نمودارهای آن تولید شود را انتخاب کنید.
این عبارت ها قابل تغییر هستند یعنی می توانید بجای کلمه مهر عبارت آزمون میان ترم اول را داشته باشید و بعبارتی می توانید در یکماه دو یا چند نوبت آزمون داشته باشد و یا اصلا نوبت های برگزاری شما ربطی به ماه ها نداشته باشد؛ برای تغییر عنوان آزمون ها می توانید از بخش انتخاب مدل کارنامه اقدام فرمائید.(بهتر است عناوین آزمون را کوتاه انتخاب کنید).
زبانه لیست تمام نمودارها
تمام نمودارها را می توانید در یکجا با هم ببینید، البته شاید این بخش قدری هم گیج کننده باشد چون تمام نمودارها با ظرافت هایی که دارند در کنار هم بی معنی تر هم خواهند بود، اما اگر شما در جمعبندی حرفه ای خود به گزارشی علاقمند شده اید می توانید از طریق این لیست مستقیما و بدون تفکیک، نمودار مد نظر خود را اجرا کنید.
نکات قابل توجه در این لیست به شرح زیر است:
مثلا عبارت نمودار میانگین نمرات آزمون/ (کلاس)/ درس/دبیر: یعنی در این نمودار سطوح تفکیک از آزمون شروع می شود و تا دبیر ادامه می یابد. اجزای گزارش نیز بر اساس کلاس قابل انتخاب هستند. در عناوین نمودارها عباراتی که داخل پرانتز() هستند یعنی قدرت انتخاب اجزای آنها وجود خواهد داشت، این بدین معنی است که می توان هر جزء را در صفحه جداگانه ای چاپ کرد.
*در نرم افزار غیر فعال نمی توانید جزئی را انتخاب کنید، چون اجزا فقط بمنظور نمایش کارائی نرم افزار به صورت تصادفی انتخاب خواهند شد.
*از آنجا که عبارات نمودارها در کنار هم موجب سردرگمی نیز می شده است، تصمیم گرفتیم بخشی را به نمودارها اضافه کنیم که در قسمت بعد به آن خواهیم پرداخت.

زبانه لیست نمودارها بتفکیک
از آنجا که کنار هم قرار گرفتن یکصدو بیست هشت نمودار با تفکیک های معنی دار دچار سردرگمی کاربران می شده است - و از آنجا که در طراحی این نرم افزار مدیران محترم آموزشی و اجرایی که دغدغه کیفیت بخشی آموزشی را داشته اند، مد نظر قرار گرفته اند- (توسط برنامه نویس) تصمیم گرفته شد دو بخش به مجموعه عناوین نمودارها اضافه شود که عبارتند از:
1-قسمت تفکیک نمودارها
2- توضیحات و تصاویر شماتیک
در این قسمت یعنی لیست نمودارها به تفکیک، که از پایین به بالا جریان پیدا می کند، ابتدا یکی از چهار بُعد تفکیک نمودارها را انتخاب می کنیم، یعنی تعیین می کنیم سطح نخست تفکیک نمودار (میانگین نمرات یا درصد قبولی) بر اساس چه اجزایی باشد؛ در این قسمت می توانید آزمون ها، کلاس ها، درس ها، دبیران را انتخاب کنید، سپس روی دکمه کشیده قـــــرمز رنگ بالا کلیک می کنیم، تا سطح دوم تفکیک به نمایش گذاشته شود، چون اولین بُعد را انتخاب کرده ایم، در این قسمت 3 بُعد وجود دارد که با یکی از آنها انتخاب شود، اگر کار تفکیک را به همان شکلی که قبلا انجام داده ایم در این قسمت ادامه دهید به انتخاب سطح سوم تفکیک با دو بُعد تفکیکی خواهیم رسید.
در طول تفکیک می توانید در هر جا که خواستید یکی از انواع نمودارهای میانگین نمرات یا درصد قبولی را در سطح تفکیک مورد نظر با انتخاب اجزای مربوطه چاپ و یا استخراج(تولید فایل PDF) کنید.
همزمان عبارت پایین همین قسمت تعداد نمودارهای در دسترس در سطح تفکیک انتخاب شده را تعیین می کند.
در اینجا به زبانه توضیحات و تصاویر شماتیک به عنوان عواملی که موجب کاهش سردرگمی خواهند شد اشاره می کنیم و در قسمت بعدی به آن خواهیم پرداخت.

زبانه گزارشات
انواع گزارشات موجود در این بخش با ذکر توضیحات مفصل کاربرد عملی در نرم افزار در بخش زبانه توضیحات قابل چاپ و استخراج (فایل PDF) هستند.

زبانه توضیحات
توضیحات مفصل کاربردی عملی در مورد هر گزارش و نمودار در این بخش قابل روئیت و مطالعه است که می تواند مقدمه ای برای تحلیـــــــل نمودارها توسط شما کارشناسان ارجمنــــــــد و فرهیــــــخته باشد.
 
 

زبانه انتخاب اجزای گزارش و نمودار
هر گزارش و نمودار را می توان بر روی یک جزء متمرکز کرد، یعنی فقط روی یک کلاس یا یک دبیر یا یک درس انواع نمودارها و گزارش ها را می توانید صادر کنید. برای اینکار پس از انتخاب مدل گزارش و سطح تفکیک آن یک یا چند جزء را در همین زبانه انتخاب کنید.
 
برخی از گزارشات و نمودارها به دلیل خلاصه بودن دارای اجزاء نیستند.
توجه داشته باشید در هر نمودار فی الواقع دو جزء قابل انتخاب هستند، یکی اجزایی که در این بخش انتخاب می شوند و جزء دیگر که به صورت کلی انتخاب میشود نوبت آزمون است. یعنی شما یا یک نویت آزمون را انتخاب کرده اید یا دو یا چند نوبت آزمون را انتخاب کرده اید. مشخصا در این بخش که زبانه گزارش و نمودارهای مقایسه آزمون ها است شما دو یا چند آزمون را انتخاب نموده اید.

زبانه تصویر شماتیک گزارش یا نمودار
به ازای هر گزارش یا نمودار، لیست یا کارنامه یک تصویر مثالی بمنظور یادآوری راحتتر توسط کاربران ارجمند در این نرم افزار گنجانده شده است تا یکی از منحصر بفردترین ویژگیهای این نرم افزار که همانا توجه اخص به همکاران اجرایی مشاوران محترم و مدیران آموزشی عزیز می باشد را محقق نماید.
 

دکمه نمایش و چاپ گزارش
پس از تنظیم گزارش یا نمودار، لیست نمره یا کارنامه با جزئیات دقیق و منفکی که دارد، توسط این دکمه می توانید گزارش یا نمودار تنظیم شده خود را مشاهده نمائید.
در این بین با توجه به اینکه نمودارها و نرم افزار فعال نشده ممکن است قابلیت های نرم افزار و نمودار و گزارش را تحت تاثیر قرار داده باشند چنین شرایطی که ذیلا به آنها خواهیم پرداخت را انتظار داشته باشد:
1-ممکن است در نرم افزار غیر فعال تنها یکی از اجزا به صورت تصادفی انتخاب شوند، بنابراین گزارش تولید شده ممکن است با آنچه که شما تنظیم کرده اید متفاوت باشد. این پدیده در نرم افزار فعال شده رخ نخواهد داد.
2-هنگام چاپ نمودارهای تفکیکی -که هر جزء باید در یک صفحه A4 به نمایش گذاشته شوند- تنها صفحه اول نمودار یا به عبارتی تنها نخستین جزئی را که شما انتخاب کرده اید به عنوان نمونه نمایش داده خواهد شد.
برای چاپ نمودارها از طریق این دکمه مجبور خواهید بود یک به یک اجزاء را انتخاب کنید و روی دکمه مزبور کلیک کرده نمودار مورد نظرتان را روئیت و سپس چاپ کنید. برای حل این وضعیت سخت، (توسط برنامه نویس) تصمیم گرفته شد، برای جلوگیری از اتلاف وقت کاربران، نمودارها از طریق دکمه استخراج (فایل های PDF) به صورت فایلهای جداگانه استخراج شوند در این حالت امکان دسترسی به تمام اجزاء مد نظر شما برای تولید نمودارهای منفک وجود خواهد داشت ضمن اینکه از مزایای فایل های PDF نیز می توانید استفاده کنید که در قسمت بعد به آن خواهیم پرداخت.
دکمه صدور فایل های PDF
همانطور که در قسمت قبل اشاره شد: برای چاپ نمودارها از طریق دکمه چاپ مجبور خواهید بود یک به یک اجزاء را انتخاب کنید و روی دکمه مزبور کلیک کرده نمودار مورد نظرتان را روئیت و سپس چاپ کنید. برای حل این وضعیت سخت، و برای جلوگیری از اتلاف وقت کاربران، نمودارها از طریق دکمه استخراج (فایل های PDF) به صورت فایلهای جداگانه استخراج می شوند در این حالت امکان دسترسی به تمام اجزاء مد نظر شما برای تولید نمودارهای منفک وجود خواهد داشت ضمن اینکه از مزایای فایل های PDF نیز می توانید استفاده کنید، از جمله امکانات و مزایا استفاده از فایل های PDF می توان به موارد زیر تنها اشاره نمود:
1-پرهیز از چاپ های بی مورد- اقدام جدی در جلوگیری از اتلاف هزینه ها (و دوستی با طبیعت.)
2-استفاده از فایل های استخراج شده در مانیتور به منظور تحلیل اطلاعات و با قابلیت های رنگی، بزرگنمایی بهتر بجای چاپ با چاپگرهای سیاه و سفید با قدرت تفکیک محدود
3-استفاده از فایل های PDF در همایش ها و جلسات به منظور ارائه نتایج آزمون ها و ... بخصوص شورای دبیران، دانش آموزی، اولیاء و ادارات
4-بایگانی نتایج در سی دی
5- ارسال راحتتر گزارشات به مراجع ذیصلاح و طرف حساب با آموزشگاه.
6-امکان انتقال فایل هاز یک سیستم به سیستم دیگر به منظور استفاده از چاپگرهای رنگی و ...
7-یکی از نرم افزارهای پر کاربرد به نام PDF Merger می تواند فایل های PDF را به ترتیبی که شما مد نظر دارید به هم متصل کند این نرم افزار حتی می تواند فایل های گزارشی شما را که با ورود نوشته اید را با یک مدیریت صحیح به گزارشات صادره از این نرم افزار متصل نماید. توجه مدیران محترم آموزشی را به گزارشات برنامه عمل، کمیته کیفیت بخشی و ... جلب می نماید.

دکمه تنظیمات PDF
این دکمه می تواند مسیر استخراج فایل های PDF شما را با نحوه نامگذاری آن ها تنظیم کند.


دکمه فولدر PDF
این دکمه نیز مسیری را که برای استخراج فایل های PDF در قسمت قبل تعیین نموده اید را در پنجره ای باز می کند تا فایل هایPDF استخراج شده را مدیریت یا مشاهده فرمائید.


دکمه رادیویی انتخاب همه اجزا
این دکمه همه اجزاء را انتخاب می کند. که خود می توانید یک یا چند مورد از اجراء را به صورت دستی از حالت انتخاب خارج کنید. یادآوری می شود: انتخاب اجزاء موجب تمرکز گزارشات و نمودارها بر روی اجزای انتخاب شده می گردد.


دکمه رادیویی انتخاب هیچیک از اجزا
این دکمه هیچیک از اجزاء را انتخاب نمی کند، که خود می توانید یک یا چند مورد از اجراء را به صورت دستی انتخاب کنید. یادآوری می شود: انتخاب اجزاء موجب تمرکز گزارشات و نمودارها بر روی اجزای انتخاب شده می گردد.

دکمه انتخاب حاشیه
با انتخاب این دکمه می توانید یکی از 12 مدل حاشیه گزارش را انتخاب کنید تا در گزارش چاپ شود، بهتر است بجای اینکار، حاشیه های تذهیبی رنگی (ابـــر و بـــاد) را خودتان تهیه کنید، و در چاپگر قرار دهید و گزارشات و نمودارها را بدون حاشیه روی آنها چاپ کنید.
تاکید می شود، از منوها موارد زیر را انتخاب کنید: نوبت آزمون،عنوان گزارش/نمودار،عنوان نمودار،حاشیه ،گزارش،اجزای اطلاعاتی،شیوه تفکیک.
چند بُــعد مورد بررسی واقع شده است در این میان ضمن بررسی ابعاد مختلف تفکیک های معنی داری را مورد بررسی قرار داده ایم، ضمن این توضیح و مقدمه به استحضار می رسانیم:

 

در تصویر بالا مشاهده می کنید که: در مورد هر گزارش یا نمودار تصویری مثالی برای کمک به یادآوری کاربر در نرم افزار کارنامه ماهانه(ماهــکار) وجود دارد
________________________________________
 
 
در تصویر بالا مشاهده می کنید که: در مورد هر گزارش یا نمودار توضیحاتی از نحوه کاربر عملی آنها در نرم افزار کارنامه ماهانه(ماهــکار) وجود دارد
________________________________________
 

در تصویر بالا مشاهده می کنید که: در مورد هر گزارش یا نمودار اجزاء گزارش در نرم افزار کارنامه ماهانه(ماهــکار) قابل انتخاب هستند.
________________________________________
 
 

در تصویر بالا مشاهده می کنید که: در مورد هر نمودار امکان تفکیک طبقه بندی شده و هدفمند امکانپذیر است
و توضیحاتی از نحوه کاربر عملی آنها در نرم افزار کارنامه ماهانه(ماهــکار) وجود دارد.
________________________________________
 
 

در تصویر بالا مشاهده می کنید که:  در نرم افزار کارنامه ماهانه(ماهــکار) 130نمودار وجود داردکه به صورت لیستی در اختیار کاربران قرار می گیرد
به ازای هر نمودار یک تصویر، و توضیحات مفصل کاربرد نمودار وجود دارد، و کاربر این امکان را دارد که اجزای نمودار را انتخاب کند.

 
 

در تصویر بالا مشاهده می کنید که: در نرم افزار کارنامه ماهانه(ماهــکار)، گزارشات جزئی و کلی منفک شده برای مقایسه آزمون ها موجود هستند
________________________________________
 

در تصویر بالا مشاهده می کنید که: در نرم افزار کارنامه ماهانه(ماهــکار)، دو بخش منفک برای تهیه گزارشات و نمودارهای
یک نوبت آزمون علاوه بر بخش چند نویت آزمون وجود دارد.
گزارش و نمودارهای موجود در نرم افزار کارنامه ماهانه به دو دسته تقسیم می شوند
الف- گزارش و نمودارهای مربوط به تحلیل نتایج یک نوبت آزمون.












  ب- گزارش و نمودارهای مربوط به تحلیل و مقلیسه نتایج چند نوبت آزمون.


منظور از نتایج: منظور از نتایج درصد قبولی و میانگین نمره، و در مورد دانش آموزان رتبه در کلاس می باشد.
ابعاد مختلف مورد بررسی: ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته عبارتند از نتایج دانش آموزی، کلاس ها، دروس و دبیران- در این میان نه تنها هر بُعد به تنهایی مورد تحلیل واقع شده است، بلکه هر بُعد در تقابل با سایر ابعاد نیز مورد بررسی قرار گرفته اند، پیچیدگی های بوجود آمده از اختلاط ابعاد به صورت تفکیک های معنی دار و هدف دار، در گزارش و نمودارهایی که ذیلا به آنها خواهیم پرداخت، در نرم افزار کارنامه ماهانه(ماهــکار) ساده شده اند و با توضیحات عملی و کاربردی به کمک مدیران آموزشی و تحلیل گران نتایج آموزشی آموزشگاه برخواهند آمد.
امکان انتخاب اجزاء: انتخاب بعضی از ابعاد که محور تحلیل واقع خواهند شد موجب خواهد شد از چاپ بیش از حد و خارج از حوزه تحلیل مدیر آموزشی و مشاوران پرهیز شود. در این میان نرم افزار کارنامه ماهانه(ماهــکار)، این امکان را برای شما فراهم می آورد که تنها نتایج تحلیل(منظور گزارشات و نمودارهای مربوطه است) یک کلاس(بطور مثال کلاس اول 1)، یا یک دبیر، یا یک درس، را مورد بررسی قرار دهید، اینکار با توجه به حوصله مدیران محترم آموزشی و مشاوران و (مدیران دروس: قدیم) می تواند محدود یا گسترده باشد.
گزارشات: گزارشات لیست های آماری شامل عبارات و اعداد و ارقامی است که به صورت جداول خط کشی شده در اختیار شما قرار خواهند گرفت این گزارشات نتایج آموزشی(درصدقبولی، میانگین نمره، رتیه) را به صورت مقیاس های عددی متشابه مثلا بین صفر تا بیست یا صفر تا صد برای همه اجزا و ابعاد در اختیار مدیران آموزشی قرار می دهد تا در تحلیل و دنبال کردن نتایج آموزشی مستندات خوبی را جمع آوری کرده و تلاش های آموزشی آموزشگاه را معنی دار و هدفدار متمرکز نمایند.
نمودارها: ستون های کنار هم قرار گرفته دارای مقیاس مشابه برای مقایسه نتایج ابعاد هم ارز است.مثلا: در این روش سما می توانید متوجه شوید فلان دبیر در دو درس چگونه نتیجه گرفته است.
تفکیک: ترتیب ابعاد و شکل قرار گیری آنها می تواند معانی و تفاسیر مختلفی را در نمودارها و آزمونها پدید آورد، که کاربرد عملی و اجرایی آنها را متفاوت نماید در نرم افزار کارنامه ماهانه(ماهــکار) این بحث بخوبی قابل بررسی است.
لیست عناوین گزارش ها:
گزارش رتبه معدل دانش آموزان در کلاس / رشته / پایه / رشته و پایه / مدرسه / و همه رتبه ها با هم
گزارش کارنامه رتبه دانش¬آموزان در آزمون ها(به تفکیک هر آزمون) (یا چند آزمون با هم)
گزارش نمرات درس ها (و بتفکیک در مقایسه آزمون ها)
گزارش نمرات کلاس ها (و بتفکیک در مقایسه آزمون ها)
گزارش نمرات دبیـــران (و بتفکیک در مقایسه آزمون ها)
لیست عناوین نمودارها:
بعد از لیست نمودارها و گزارشات شرح آنها در زیر دیده می شود.
 نمودارها برای یک آزمون و هم برای مقایسه چند آزمون دارای عناوین زیر هستند    
نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون
نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (کلاس)
نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (کلاس) / درس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (کلاس) / درس / دبیر
نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (کلاس) / دبیر
نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (کلاس) / دبیر / درس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (درس)
نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (درس) / کلاس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (درس) / کلاس / دبیر
نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (درس) / دبیر
نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (درس) / دبیر / کلاس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (دبیر)
نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (دبیر) / کلاس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (دبیر) / کلاس / درس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (دبیر) / درس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (دبیر) / درس / کلاس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس)
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / آزمون
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / آزمون / درس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / آزمون / درس / دبیر
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / آزمون / دبیر
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / آزمون / دبیر / درس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / درس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / درس / آزمون
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / درس / آزمون / دبیر
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / درس / دبیر
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / درس / دبیر / آزمون
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / دبیر
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / دبیر / آزمون
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / دبیر / آزمون / درس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / دبیر / درس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / دبیر / درس / آزمون
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (درس)
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (درس) / آزمون
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (درس) / آزمون / کلاس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (درس) / آزمون / کلاس / دبیر
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (درس) / آزمون / دبیر
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (درس) / آزمون / دبیر / کلاس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (درس) / کلاس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (درس) / کلاس / آزمون
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (درس) / کلاس / آزمون / دبیر
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (درس) / کلاس / دبیر
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (درس) / کلاس / دبیر / آزمون
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (درس) / دبیر
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (درس) / دبیر / آزمون
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (درس) / دبیر / آزمون / کلاس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (درس) / دبیر / کلاس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (درس) / دبیر / کلاس / آزمون
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (دبیر)
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (دبیر) / آزمون
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (دبیر) / آزمون / کلاس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (دبیر) / آزمون / کلاس / درس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (دبیر) / آزمون / درس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (دبیر) / آزمون / درس / کلاس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (دبیر) / کلاس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (دبیر) / کلاس / آزمون
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (دبیر) / کلاس / آزمون / درس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (دبیر) / کلاس / درس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (دبیر) / کلاس / درس / آزمون
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (دبیر) / درس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (دبیر) / درس / آزمون
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (دبیر) / درس / آزمون / کلاس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (دبیر) / درس / کلاس
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (دبیر) / درس / کلاس / آزمون    مودار درصد قبولی بتفکیک آزمون
نمودار درصد قبولی بتفکیک آزمون / (کلاس)
نمودار درصد قبولی بتفکیک آزمون / (کلاس) / درس
نمودار درصد قبولی بتفکیک آزمون / (کلاس) / درس / دبیر
نمودار درصد قبولی بتفکیک آزمون / (کلاس) / دبیر
نمودار درصد قبولی بتفکیک آزمون / (کلاس) / دبیر / درس
نمودار درصد قبولی بتفکیک آزمون / (درس)
نمودار درصد قبولی بتفکیک آزمون / (درس) / کلاس
نمودار درصد قبولی بتفکیک آزمون / (درس) / کلاس / دبیر
نمودار درصد قبولی بتفکیک آزمون / (درس) / دبیر
نمودار درصد قبولی بتفکیک آزمون / (درس) / دبیر / کلاس
نمودار درصد قبولی بتفکیک آزمون / (دبیر)
نمودار درصد قبولی بتفکیک آزمون / (دبیر) / کلاس
نمودار درصد قبولی بتفکیک آزمون / (دبیر) / کلاس / درس
نمودار درصد قبولی بتفکیک آزمون / (دبیر) / درس
نمودار درصد قبولی بتفکیک آزمون / (دبیر) / درس / کلاس
نمودار درصد قبولی بتفکیک (کلاس)
نمودار درصد قبولی بتفکیک (کلاس) / آزمون
نمودار درصد قبولی بتفکیک (کلاس) / آزمون / درس
نمودار درصد قبولی بتفکیک (کلاس) / آزمون / درس / دبیر
نمودار درصد قبولی بتفکیک (کلاس) / آزمون / دبیر
نمودار درصد قبولی بتفکیک (کلاس) / آزمون / دبیر / درس
نمودار درصد قبولی بتفکیک (کلاس) / درس
نمودار درصد قبولی بتفکیک (کلاس) / درس / آزمون
نمودار درصد قبولی بتفکیک (کلاس) / درس / آزمون / دبیر
نمودار درصد قبولی بتفکیک (کلاس) / درس / دبیر
نمودار درصد قبولی بتفکیک (کلاس) / درس / دبیر / آزمون
نمودار درصد قبولی بتفکیک (کلاس) / دبیر
نمودار درصد قبولی بتفکیک (کلاس) / دبیر / آزمون
نمودار درصد قبولی بتفکیک (کلاس) / دبیر / آزمون / درس
نمودار درصد قبولی بتفکیک (کلاس) / دبیر / درس
نمودار درصد قبولی بتفکیک (کلاس) / دبیر / درس / آزمون
نمودار درصد قبولی بتفکیک (درس)
نمودار درصد قبولی بتفکیک (درس) / آزمون
نمودار درصد قبولی بتفکیک (درس) / آزمون / کلاس
نمودار درصد قبولی بتفکیک (درس) / آزمون / کلاس / دبیر
نمودار درصد قبولی بتفکیک (درس) / آزمون / دبیر
نمودار درصد قبولی بتفکیک (درس) / آزمون / دبیر / کلاس
نمودار درصد قبولی بتفکیک (درس) / کلاس
نمودار درصد قبولی بتفکیک (درس) / کلاس / آزمون
نمودار درصد قبولی بتفکیک (درس) / کلاس / آزمون / دبیر
نمودار درصد قبولی بتفکیک (درس) / کلاس / دبیر
نمودار درصد قبولی بتفکیک (درس) / کلاس / دبیر / آزمون
نمودار درصد قبولی بتفکیک (درس) / دبیر
نمودار درصد قبولی بتفکیک (درس) / دبیر / آزمون
نمودار درصد قبولی بتفکیک (درس) / دبیر / آزمون / کلاس
نمودار درصد قبولی بتفکیک (درس) / دبیر / کلاس
نمودار درصد قبولی بتفکیک (درس) / دبیر / کلاس / آزمون
نمودار درصد قبولی بتفکیک (دبیر)
نمودار درصد قبولی بتفکیک (دبیر) / آزمون
نمودار درصد قبولی بتفکیک (دبیر) / آزمون / کلاس
نمودار درصد قبولی بتفکیک (دبیر) / آزمون / کلاس / درس
نمودار درصد قبولی بتفکیک (دبیر) / آزمون / درس
نمودار درصد قبولی بتفکیک (دبیر) / آزمون / درس / کلاس
نمودار درصد قبولی بتفکیک (دبیر) / کلاس
نمودار درصد قبولی بتفکیک (دبیر) / کلاس / آزمون
نمودار درصد قبولی بتفکیک (دبیر) / کلاس / آزمون / درس
نمودار درصد قبولی بتفکیک (دبیر) / کلاس / درس
نمودار درصد قبولی بتفکیک (دبیر) / کلاس / درس / آزمون
نمودار درصد قبولی بتفکیک (دبیر) / درس
نمودار درصد قبولی بتفکیک (دبیر) / درس / آزمون
نمودار درصد قبولی بتفکیک (دبیر) / درس / آزمون / کلاس
نمودار درصد قبولی بتفکیک (دبیر) / درس / کلاس
نمودار درصد قبولی بتفکیک دبیر / درس / کلاس / آزمون    گزارش مقایسه نتایج (کلاس) ها در آزمون های مختلف
گزارش مقایسه نتایج (کلاس) ها در آزمون های مختلف به تفکیک درس و دبیر
گزارش نتایج (کلاس) ها در آزمون جاری
گزارش مقایسه نتایج (درس) ها در آزمون های مختلف
گزارش نتایج (درس) ها در آزمون جاری
گزارش مقایسه نتایج (درس) ها در آزمون های مختلف به تفکیک دبیر
گزارش مقایسه معدل دانش آموزان (کلاس) در آزمون های مختلف
گزارش رتبه معدل دانش آموزان (کلاس) در آزمون جاری
گزارش مقایسه رتبه دانش آموزان (کلاس) در آزمون های مختلف
گزارش مقایسه نتایج (دبیر)ان در آزمون های مختلف
گزارش مقایسه نتایج (دبیر)ان در آزمون های مختلف به تفکیک درس
گزارش نتایج (دبیر)ان در آزمون جاری
 
 
 
برخی از شرح کاربرد نمودارها و گزارشات یک و چند نوبت آزمون:
توجه داشته باشید آنچه که در زیر به صورت پیاپی و زیر هم آمده است شاید، در نگاه اول گیج کننده باشد اما وقتی در نرم افزار هنگام تولید و تحلیل یک نمودار و یک گزارش ارائه شود، بسیار جلوه خواهد کرد.
 

برخی از شرح کاربرد نمودارها در پایین آورده شده است:
نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون:
کاربرد نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون در حالت استفاده برای نوبت آزمون جاری (یا یک نوبت آزمون) به منظور نمایش ستونی مقدار نمایش میانگین مجموع و بدون تفکیک نمرات دانش آموزان در آزمون جاری یا یک نوبت آزمون در مقیاس صفر تا بیست می باشد، کاربرد دیگر این نمودار، در حالت استفاده برای مقایسه دو یا چند نوبت آزمون، بمنظور نمایش میانگین مجموع و بدون تفکیک نمرات دانش آموزان دو یا چند نوبت آزمون می باشد، که در این مورد استفاده از این نمودار نیز صرفا نمایش میانگین مجموع و بدون تفکیک نمرات دانش آموزان دو یا چند نوبت آزمون در کنار هم مورد به نمایش گذاشته خواهد شد، که در این حالت انتخاب تعداد نوبت های آزمون بیشتر پیچیدگی نمودار را افزایش خواهد داد، لذا بهتر است نوبت های آزمون کمتری را انتخاب کنید
  
نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (کلاس) :
کاربرد نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (کلاس) در حالت استفاده برای نوبت آزمون جاری (یا یک نوبت آزمون) به منظور مقایسه میانگین نمرات کلاس(های) انتخاب شده در آزمون جاری یا یک نوبت آزمون در مقیاس صفر تا بیست می باشد، با توجه به اینکه تعداد اجزای قابل انتخاب ( عنوان کلاس ها ) بیشتر موجب درهمی نمودار میشود، بهتر است اجزای کمتری را انتخاب کنید؛ کاربرد دیگر این نمودار، در حالت استفاده برای مقایسه دو یا چند نوبت آزمون، بمنظور مقایسه میانگین مجموع و بدون تفکیک نمرات کلاس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون می باشد، که در این مورد استفاده از این نمودار نیز مقایسه میانگین نمرات کلاس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون در کنار هم مورد به نمایش گذاشته خواهد شد، که در این حالت افزایش تعداد اجزای قابل انتخاب ( عنوان کلاس ها ) موجب درهمی نمودار میشود، انتخاب تعداد نوبت های آزمون بیشتر پیچیدگی نمودار را افزایش خواهد داد، لذا بهتر است نوبت های آزمون کمتری را انتخاب کنید
  
نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (کلاس) / درس:
کاربرد نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (کلاس) / درس در حالت استفاده برای نوبت آزمون جاری (یا یک نوبت آزمون) به منظور مقایسه میانگین نمرات دروس ارائه شده در کلاس(های) انتخاب شده در آزمون جاری یا یک نوبت آزمون در مقیاس صفر تا بیست می باشد، با توجه به اینکه تعداد اجزای قابل انتخاب ( عنوان کلاس ها ) بیشتر موجب درهمی نمودار میشود، بهتر است اجزای کمتری را انتخاب کنید؛ قابل توجه است که نمودارهای منفک دارای سطوح سوم و چهارم(مانند همین نمودار) : صرفا جهت نمایش اجزای( عنوان کلاس ها ) در نمودار برای شناسایی راحتتر ستون نمودار، توسط مشاورین و مدیران محترم آموزشی برای پیگیری امور مربوطه بخصوص پیشرفت و افت تحصیلی کارائی دارد. کاربرد دیگر این نمودار، در حالت استفاده برای مقایسه دو یا چند نوبت آزمون، بمنظور مقایسه میانگین مجموع و بدون تفکیک نمرات درس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون می باشد، که در این مورد استفاده از این نمودار نیز مقایسه میانگین نمرات دروس ارائه شده در کلاس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون در کنار هم مورد به نمایش گذاشته خواهد شد، که در این حالت افزایش تعداد اجزای قابل انتخاب ( عنوان کلاس ها ) موجب درهمی نمودار میشود، انتخاب تعداد نوبت های آزمون بیشتر پیچیدگی نمودار را افزایش خواهد داد، لذا بهتر است نوبت های آزمون کمتری را انتخاب کنید تاکید می شود نمودارهای منفک دارای سطوح سوم و چهارم(مانند همین نمودار) : صرفا جهت نمایش اجزای( عنوان کلاس ها ) در نمودار برای شناسایی راحتتر ستون نمودار، توسط مشاورین و مدیران محترم آموزشی برای پیگیری امور مربوطه بخصوص پیشرفت و افت تحصیلی کارائی دارد.
  
نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (کلاس) / درس / دبیر:
کاربرد نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (کلاس) / درس / دبیر در حالت استفاده برای نوبت آزمون جاری (یا یک نوبت آزمون) به منظور مقایسه میانگین نمرات دبیران و دروس ارائه شده در کلاس(های) انتخاب شده در آزمون جاری یا یک نوبت آزمون در مقیاس صفر تا بیست می باشد، با توجه به اینکه تعداد اجزای قابل انتخاب ( عنوان کلاس ها ) بیشتر موجب درهمی نمودار میشود، بهتر است اجزای کمتری را انتخاب کنید؛ قابل توجه است که نمودارهای منفک دارای سطوح سوم و چهارم(مانند همین نمودار) : صرفا جهت نمایش اجزای( عنوان کلاس ها ) در نمودار برای شناسایی راحتتر ستون نمودار، توسط مشاورین و مدیران محترم آموزشی برای پیگیری امور مربوطه بخصوص پیشرفت و افت تحصیلی کارائی دارد. کاربرد دیگر این نمودار، در حالت استفاده برای مقایسه دو یا چند نوبت آزمون، بمنظور مقایسه میانگین مجموع و بدون تفکیک نمرات دبیر(ان) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون می باشد، که در این مورد استفاده از این نمودار نیز مقایسه میانگین نمرات دبیران و دروس ارائه شده در کلاس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون در کنار هم مورد به نمایش گذاشته خواهد شد، که در این حالت افزایش تعداد اجزای قابل انتخاب ( عنوان کلاس ها ) موجب درهمی نمودار میشود، انتخاب تعداد نوبت های آزمون بیشتر پیچیدگی نمودار را افزایش خواهد داد، لذا بهتر است نوبت های آزمون کمتری را انتخاب کنید تاکید می شود نمودارهای منفک دارای سطوح سوم و چهارم(مانند همین نمودار) : صرفا جهت نمایش اجزای( عنوان کلاس ها ) در نمودار برای شناسایی راحتتر ستون نمودار، توسط مشاورین و مدیران محترم آموزشی برای پیگیری امور مربوطه بخصوص پیشرفت و افت تحصیلی کارائی دارد.
  
نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (کلاس) / دبیر:
کاربرد نمودار میانگین نمرات بتفکیک آزمون / (کلاس) / دبیر در حالت استفاده برای نوبت آزمون جاری (یا یک نوبت آزمون) به منظور مقایسه میانگین نمرات دبیران مدرس در کلاس(های) انتخاب شده در آزمون جاری یا یک نوبت آزمون در مقیاس صفر تا بیست می باشد، با توجه به اینکه تعداد اجزای قابل انتخاب ( عنوان کلاس ها ) بیشتر موجب درهمی نمودار میشود، بهتر است اجزای کمتری را انتخاب کنید؛ قابل توجه است که نمودارهای منفک دارای سطوح سوم و چهارم(مانند همین نمودار) : صرفا جهت نمایش اجزای( عنوان کلاس ها ) در نمودار برای شناسایی راحتتر ستون نمودار، توسط مشاورین و مدیران محترم آموزشی برای پیگیری امور مربوطه بخصوص پیشرفت و افت تحصیلی کارائی دارد. کاربرد دیگر این نمودار، در حالت استفاده برای مقایسه دو یا چند نوبت آزمون، بمنظور مقایسه میانگین نمرات دبیران مدرس در کلاس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون می باشد، که در این مورد استفاده از این نمودار نیز مقایسه میانگین نمرات دبیران مدرس در کلاس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون در کنار هم مورد به نمایش گذاشته خواهد شد، که در این حالت افزایش تعداد اجزای قابل انتخاب ( عنوان کلاس ها ) موجب درهمی نمودار میشود، انتخاب تعداد نوبت های آزمون بیشتر پیچیدگی نمودار را افزایش خواهد داد، لذا بهتر است نوبت های آزمون کمتری را انتخاب کنید تاکید می شود نمودارهای منفک دارای سطوح سوم و چهارم(مانند همین نمودار) : صرفا جهت نمایش اجزای( عنوان کلاس ها ) در نمودار برای شناسایی راحتتر ستون نمودار، توسط مشاورین و مدیران محترم آموزشی برای پیگیری امور مربوطه بخصوص پیشرفت و افت تحصیلی کارائی دارد.
............................................
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / آزمون:
کاربرد نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / آزمون در حالت استفاده برای نوبت آزمون جاری (یا یک نوبت آزمون) به منظور مقایسه میانگین نمرات کلاس(های) انتخاب شده در آزمون جاری یا یک نوبت آزمون در مقیاس صفر تا بیست می باشد، با توجه به اینکه اجزای قابل انتخاب ( عنوان کلاس ها ) در این گزارش هریک در صفحه ای جداگانه ارائه می گردد، کثرت انتخاب اجزا موجب درهمی نمودار نخواهد شد، علت طراحی این نمودار به همین جهت بوده است؛ کاربرد دیگر این نمودار، در حالت استفاده برای مقایسه دو یا چند نوبت آزمون، بمنظور مقایسه میانگین نمرات کلاس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون می باشد، که در این مورد استفاده از این نمودار نیز مقایسه میانگین نمرات کلاس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون در کنار هم مورد به نمایش گذاشته خواهد شد، که در این حالت افزایش تعداد اجزای قابل انتخاب ( عنوان کلاس ها ) موجب درهمی نمودار نخواهد شد، لیکن انتخاب تعداد نوبت های آزمون بیشتر پیچیدگی نمودار را افزایش خواهد داد، لذا بهتر است نوبت های آزمون کمتری را انتخاب کن
............................................
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / آزمون / درس:
کاربرد نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / آزمون / درس در حالت استفاده برای نوبت آزمون جاری (یا یک نوبت آزمون) به منظور مقایسه میانگین نمرات دروس ارائه شده در نوبت(های) آزمون و کلاس(های) انتخاب شده در آزمون جاری یا یک نوبت آزمون در مقیاس صفر تا بیست می باشد، با توجه به اینکه اجزای قابل انتخاب ( عنوان کلاس ها ) در این گزارش هریک در صفحه ای جداگانه ارائه می گردد، کثرت انتخاب اجزا موجب درهمی نمودار نخواهد شد، علت طراحی این نمودار به همین جهت بوده است؛ قابل توجه است که نمودارهای منفک دارای سطوح سوم و چهارم(مانند همین نمودار) : صرفا جهت نمایش اجزای( عنوان کلاس ها ) در نمودار برای شناسایی راحتتر ستون نمودار، توسط مشاورین و مدیران محترم آموزشی برای پیگیری امور مربوطه بخصوص پیشرفت و افت تحصیلی کارائی دارد. کاربرد دیگر این نمودار، در حالت استفاده برای مقایسه دو یا چند نوبت آزمون، بمنظور مقایسه میانگین نمرات دروس ارائه شده در نوبت(های) آزمون و کلاس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون می باشد، که در این مورد استفاده از این نمودار نیز مقایسه میانگین نمرات دروس ارائه شده در نوبت(های) آزمون و کلاس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون در کنار هم مورد به نمایش گذاشته خواهد شد، که در این حالت افزایش تعداد اجزای قابل انتخاب ( عنوان کلاس ها ) موجب درهمی نمودار نخواهد شد، لیکن انتخاب تعداد نوبت های آزمون بیشتر پیچیدگی نمودار را افزایش خواهد داد، لذا بهتر است نوبت های آزمون کمتری را انتخاب کنید تاکید می شود نمودارهای منفک دارای سطوح سوم و چهارم(مانند همین نمودار) : صرفا جهت نمایش اجزای( عنوان کلاس ها ) در نمودار برای شناسایی راحتتر ستون نمودار، توسط مشاورین و مدیران محترم آموزشی برای پیگیری امور مربوطه بخصوص پیشرفت و افت تحصیلی کارائی دارد.
.............................
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / درس / دبیر:
کاربرد نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / درس / دبیر در حالت استفاده برای نوبت آزمون جاری (یا یک نوبت آزمون) به منظور مقایسه میانگین نمرات دروس ارائه شده و دبیران ارائه کننده در نوبت(های) آزمون بتفکیک کلاس(های) انتخاب شده در آزمون جاری یا یک نوبت آزمون در مقیاس صفر تا بیست می باشد، با توجه به اینکه اجزای قابل انتخاب ( عنوان کلاس ها ) در این گزارش هریک در صفحه ای جداگانه ارائه می گردد، کثرت انتخاب اجزا موجب درهمی نمودار نخواهد شد، علت طراحی این نمودار به همین جهت بوده است؛ قابل توجه است که نمودارهای منفک دارای سطوح سوم و چهارم(مانند همین نمودار) : صرفا جهت نمایش اجزای( عنوان کلاس ها ) در نمودار برای شناسایی راحتتر ستون نمودار، توسط مشاورین و مدیران محترم آموزشی برای پیگیری امور مربوطه بخصوص پیشرفت و افت تحصیلی کارائی دارد. کاربرد دیگر این نمودار، در حالت استفاده برای مقایسه دو یا چند نوبت آزمون، بمنظور مقایسه میانگین نمرات دروس ارائه شده و دبیران ارائه کننده در نوبت(های) آزمون بتفکیک کلاس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون می باشد، که در این مورد استفاده از این نمودار نیز مقایسه میانگین نمرات دروس ارائه شده و دبیران ارائه کننده در نوبت(های) آزمون بتفکیک کلاس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون در کنار هم مورد به نمایش گذاشته خواهد شد، که در این حالت افزایش تعداد اجزای قابل انتخاب ( عنوان کلاس ها ) موجب درهمی نمودار نخواهد شد، لیکن انتخاب تعداد نوبت های آزمون بیشتر پیچیدگی نمودار را افزایش خواهد داد، لذا بهتر است نوبت های آزمون کمتری را انتخاب کنید تاکید می شود نمودارهای منفک دارای سطوح سوم و چهارم(مانند همین نمودار) : صرفا جهت نمایش اجزای( عنوان کلاس ها ) در نمودار برای شناسایی راحتتر ستون نمودار، توسط مشاورین و مدیران محترم آموزشی برای پیگیری امور مربوطه بخصوص پیشرفت و افت تحصیلی کارائی دارد.
..................................
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / درس / دبیر / آزمون:
کاربرد نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / درس / دبیر / آزمون در حالت استفاده برای نوبت آزمون جاری (یا یک نوبت آزمون) به منظور مقایسه میانگین نمرات آزمون (ها)، دروس ارائه شده و دبیران ارائه کننده، بتفکیک کلاس(های) انتخاب شده در آزمون جاری یا یک نوبت آزمون در مقیاس صفر تا بیست می باشد، با توجه به اینکه اجزای قابل انتخاب ( عنوان کلاس ها ) در این گزارش هریک در صفحه ای جداگانه ارائه می گردد، کثرت انتخاب اجزا موجب درهمی نمودار نخواهد شد، علت طراحی این نمودار به همین جهت بوده است؛ قابل توجه است که نمودارهای منفک دارای سطوح سوم و چهارم(مانند همین نمودار) : صرفا جهت نمایش اجزای( عنوان کلاس ها ) در نمودار برای شناسایی راحتتر ستون نمودار، توسط مشاورین و مدیران محترم آموزشی برای پیگیری امور مربوطه بخصوص پیشرفت و افت تحصیلی کارائی دارد. کاربرد دیگر این نمودار، در حالت استفاده برای مقایسه دو یا چند نوبت آزمون، بمنظور مقایسه میانگین نمرات آزمون (ها)، دروس ارائه شده و دبیران ارائه کننده، بتفکیک کلاس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون می باشد، که در این مورد استفاده از این نمودار نیز مقایسه میانگین نمرات آزمون (ها)، دروس ارائه شده و دبیران ارائه کننده، بتفکیک کلاس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون در کنار هم مورد به نمایش گذاشته خواهد شد، که در این حالت افزایش تعداد اجزای قابل انتخاب ( عنوان کلاس ها ) موجب درهمی نمودار نخواهد شد، لیکن انتخاب تعداد نوبت های آزمون بیشتر پیچیدگی نمودار را افزایش خواهد داد، لذا بهتر است نوبت های آزمون کمتری را انتخاب کنید تاکید می شود نمودارهای منفک دارای سطوح سوم و چهارم(مانند همین نمودار) : صرفا جهت نمایش اجزای( عنوان کلاس ها ) در نمودار برای شناسایی راحتتر ستون نمودار، توسط مشاورین و مدیران محترم آموزشی برای پیگیری امور مربوطه بخصوص پیشرفت و افت تحصیلی کارائی دارد.
...................................
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / دبیر:
کاربرد نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / دبیر در حالت استفاده برای نوبت آزمون جاری (یا یک نوبت آزمون) به منظور مقایسه مجموع و بدون تفکیک نوبت آزمون میانگین نمرات دبیران مدرس در کلاس(های) انتخاب شده در آزمون جاری یا یک نوبت آزمون در مقیاس صفر تا بیست می باشد، با توجه به اینکه اجزای قابل انتخاب ( عنوان کلاس ها ) در این گزارش هریک در صفحه ای جداگانه ارائه می گردد، کثرت انتخاب اجزا موجب درهمی نمودار نخواهد شد، علت طراحی این نمودار به همین جهت بوده است؛ کاربرد دیگر این نمودار، در حالت استفاده برای مقایسه دو یا چند نوبت آزمون، بمنظور مقایسه مجموع و بدون تفکیک نوبت آزمون میانگین نمرات دبیران مدرس در کلاس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون می باشد، که در این مورد استفاده از این نمودار نیز مقایسه مجموع و بدون تفکیک نوبت آزمون میانگین نمرات دبیران مدرس در کلاس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون در کنار هم مورد به نمایش گذاشته خواهد شد، که در این حالت افزایش تعداد اجزای قابل انتخاب ( عنوان کلاس ها ) موجب درهمی نمودار نخواهد شد، لیکن انتخاب تعداد نوبت های آزمون بیشتر پیچیدگی نمودار را افزایش خواهد داد، لذا بهتر است نوبت های آزمون کمتری را انتخاب کنید
نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / دبیر / آزمون:
کاربرد نمودار میانگین نمرات بتفکیک (کلاس) / دبیر / آزمون در حالت استفاده برای نوبت آزمون جاری (یا یک نوبت آزمون) به منظور مقایسه میانگین نمرات دبیران مدرس نوبت(های) آزمون بتفکیک کلاس(های) انتخاب شده در آزمون جاری یا یک نوبت آزمون در مقیاس صفر تا بیست می باشد، با توجه به اینکه اجزای قابل انتخاب ( عنوان کلاس ها ) در این گزارش هریک در صفحه ای جداگانه ارائه می گردد، کثرت انتخاب اجزا موجب درهمی نمودار نخواهد شد، علت طراحی این نمودار به همین جهت بوده است؛ قابل توجه است که نمودارهای منفک دارای سطوح سوم و چهارم(مانند همین نمودار) : صرفا جهت نمایش اجزای( عنوان کلاس ها ) در نمودار برای شناسایی راحتتر ستون نمودار، توسط مشاورین و مدیران محترم آموزشی برای پیگیری امور مربوطه بخصوص پیشرفت و افت تحصیلی کارائی دارد. کاربرد دیگر این نمودار، در حالت استفاده برای مقایسه دو یا چند نوبت آزمون، بمنظور مقایسه میانگین نمرات دبیران مدرس نوبت(های) آزمون بتفکیک کلاس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون می باشد، که در این مورد استفاده از این نمودار نیز مقایسه میانگین نمرات دبیران مدرس نوبت(های) آزمون بتفکیک کلاس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون در کنار هم مورد به نمایش گذاشته خواهد شد، که در این حالت افزایش تعداد اجزای قابل انتخاب ( عنوان کلاس ها ) موجب درهمی نمودار نخواهد شد، لیکن انتخاب تعداد نوبت های آزمون بیشتر پیچیدگی نمودار را افزایش خواهد داد، لذا بهتر است نوبت های آزمون کمتری را انتخاب کنید تاکید می شود نمودارهای منفک دارای سطوح سوم و چهارم(مانند همین نمودار) : صرفا جهت نمایش اجزای( عنوان کلاس ها ) در نمودار برای شناسایی راحتتر ستون نمودار، توسط مشاورین و مدیران محترم آموزشی برای پیگیری امور مربوطه بخصوص پیشرفت و افت تحصیلی کارائی دارد.
.................................. و ....
نمودار درصد قبولی بتفکیک آزمون:
کاربرد نمودار درصد قبولی بتفکیک آزمون در حالت استفاده برای نوبت آزمون جاری (یا یک نوبت آزمون) به منظور نمایش ستونی مقدار نمایش میانگین مجموع و بدون تفکیک نمرات دانش آموزان در آزمون جاری یا یک نوبت آزمون در مقیاس صفر تا صد می باشد، کاربرد دیگر این نمودار، در حالت استفاده برای مقایسه دو یا چند نوبت آزمون، بمنظور نمایش میانگین مجموع و بدون تفکیک نمرات دانش آموزان دو یا چند نوبت آزمون می باشد، که در این مورد استفاده از این نمودار نیز صرفا نمایش میانگین مجموع و بدون تفکیک نمرات دانش آموزان دو یا چند نوبت آزمون در کنار هم مورد به نمایش گذاشته خواهد شد، که در این حالت انتخاب تعداد نوبت های آزمون بیشتر پیچیدگی نمودار را افزایش خواهد داد، لذا بهتر است نوبت های آزمون کمتری را انتخاب کنید
..................
نمودار درصد قبولی بتفکیک آزمون / (کلاس) :
کاربرد نمودار درصد قبولی بتفکیک آزمون / (کلاس) در حالت استفاده برای نوبت آزمون جاری (یا یک نوبت آزمون) به منظور مقایسه درصد قبولی کلاس(های) انتخاب شده در آزمون جاری یا یک نوبت آزمون در مقیاس صفر تا صد می باشد، با توجه به اینکه تعداد اجزای قابل انتخاب ( عنوان کلاس ها ) بیشتر موجب درهمی نمودار میشود، بهتر است اجزای کمتری را انتخاب کنید؛ کاربرد دیگر این نمودار، در حالت استفاده برای مقایسه دو یا چند نوبت آزمون، بمنظور مقایسه میانگین مجموع و بدون تفکیک نمرات کلاس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون می باشد، که در این مورد استفاده از این نمودار نیز مقایسه درصد قبولی کلاس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون در کنار هم مورد به نمایش گذاشته خواهد شد، که در این حالت افزایش تعداد اجزای قابل انتخاب ( عنوان کلاس ها ) موجب درهمی نمودار میشود، انتخاب تعداد نوبت های آزمون بیشتر پیچیدگی نمودار را افزایش خواهد داد، لذا بهتر است نوبت های آزمون کمتری را انتخاب کنید
نمودار درصد قبولی بتفکیک آزمون / (درس) / دبیر / کلاس:
کاربرد نمودار درصد قبولی بتفکیک آزمون / (درس) / دبیر / کلاس در حالت استفاده برای نوبت آزمون جاری (یا یک نوبت آزمون) به منظور مقایسه درصد قبولی دبیران مدرس در کلاس ها و درس(های) انتخاب شده در آزمون جاری یا یک نوبت آزمون در مقیاس صفر تا صد می باشد، با توجه به اینکه تعداد اجزای قابل انتخاب ( دروس ) بیشتر موجب درهمی نمودار میشود، بهتر است اجزای کمتری را انتخاب کنید؛ قابل توجه است که نمودارهای منفک دارای سطوح سوم و چهارم(مانند همین نمودار) : صرفا جهت نمایش اجزای( دروس ) در نمودار برای شناسایی راحتتر ستون نمودار، توسط مشاورین و مدیران محترم آموزشی برای پیگیری امور مربوطه بخصوص پیشرفت و افت تحصیلی کارائی دارد. کاربرد دیگر این نمودار، در حالت استفاده برای مقایسه دو یا چند نوبت آزمون، بمنظور مقایسه درصد قبولی دبیران مدرس در کلاس ها و درس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون می باشد، که در این مورد استفاده از این نمودار نیز مقایسه درصد قبولی دبیران مدرس در کلاس ها و درس(های) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون در کنار هم مورد به نمایش گذاشته خواهد شد، که در این حالت افزایش تعداد اجزای قابل انتخاب ( دروس ) موجب درهمی نمودار میشود، انتخاب تعداد نوبت های آزمون بیشتر پیچیدگی نمودار را افزایش خواهد داد، لذا بهتر است نوبت های آزمون کمتری را انتخاب کنید تاکید می شود نمودارهای منفک دارای سطوح سوم و چهارم(مانند همین نمودار) : صرفا جهت نمایش اجزای( دروس ) در نمودار برای شناسایی راحتتر ستون نمودار، توسط مشاورین و مدیران محترم آموزشی برای پیگیری امور مربوطه بخصوص پیشرفت و افت تحصیلی کارائی دارد.
نمودار درصد قبولی بتفکیک دبیر / درس / کلاس / آزمون:
کاربرد نمودار درصد قبولی بتفکیک (دبیر) / درس / کلاس / آزمون در حالت استفاده برای نوبت آزمون جاری (یا یک نوبت آزمون) به منظور مقایسه درصد قبولی آزمون (ها)، دروس ارائه شده و کلاس ها ، بتفکیک دبیر(ان) انتخاب شده در آزمون جاری یا یک نوبت آزمون در مقیاس صفر تا صد می باشد، با توجه به اینکه اجزای قابل انتخاب ( دبیران ) در این گزارش هریک در صفحه ای جداگانه ارائه می گردد، کثرت انتخاب اجزا موجب درهمی نمودار نخواهد شد، علت طراحی این نمودار به همین جهت بوده است؛ قابل توجه است که نمودارهای منفک دارای سطوح سوم و چهارم(مانند همین نمودار) : صرفا جهت نمایش اجزای( دبیران ) در نمودار برای شناسایی راحتتر ستون نمودار، توسط مشاورین و مدیران محترم آموزشی برای پیگیری امور مربوطه بخصوص پیشرفت و افت تحصیلی کارائی دارد. کاربرد دیگر این نمودار، در حالت استفاده برای مقایسه دو یا چند نوبت آزمون، بمنظور مقایسه درصد قبولی آزمون (ها)، دروس ارائه شده و کلاس ها ، بتفکیک دبیر(ان) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون می باشد، که در این مورد استفاده از این نمودار نیز مقایسه درصد قبولی آزمون (ها)، دروس ارائه شده و کلاس ها ، بتفکیک دبیر(ان) انتخاب شده دو یا چند نوبت آزمون در کنار هم مورد به نمایش گذاشته خواهد شد، که در این حالت افزایش تعداد اجزای قابل انتخاب ( دبیران ) موجب درهمی نمودار نخواهد شد، لیکن انتخاب تعداد نوبت های آزمون بیشتر پیچیدگی نمودار را افزایش خواهد داد، لذا بهتر است نوبت های آزمون کمتری را انتخاب کنید تاکید می شود نمودارهای منفک دارای سطوح سوم و چهارم(مانند همین نمودار) : صرفا جهت نمایش اجزای( دبیران ) در نمودار برای شناسایی راحتتر ستون نمودار، توسط مشاورین و مدیران محترم آموزشی برای پیگیری امور مربوطه بخصوص پیشرفت و افت تحصیلی کارائی دارد.
 گزارش مقایسه نتایج (کلاس) ها در آزمون های مختلف:
این گزارش به منظور ارائه میانگین نمرات کلاس و درصدقبولی کلاس تهیه شده است، معیار درصدقبولی دانش آموزان نمره قبولی دروس است، که این نمره را می توانید برای برخی از دروس تغییر دهید، یعنی می تواند نمره قبولی بیش از 10 تعریف شود، اینکار در بخش کلاسبندی (کلاسبندی دستی و از طریق دکمه مربوطه) امکانپذیر است.
 


گزارش مقایسه نتایج (کلاس) ها در آزمون های مختلف به تفکیک درس و دبیر:
این گزارش به منظور ارائه میانگین نمرات دبیران/ دروس/کلاس ها و به تفکیک دبیران با ارائه نتایج تجمیعی در پایان هر تفکیک و ارائه اطلاعاتی از نتایج بدست آمده در نوبت های آزمون پیاپی تهیه شده است، که می تواند به عنوان گزارشی از نحوه رشد یا افت تحصیلی برای دبیران مورد توجه واقع شود.
  
گزارش نتایج (کلاس) ها در آزمون جاری:
این گزارش به منظور ارائه میانگین نمرات کلاس و درصدقبولی کلاس تهیه شده است، معیار درصدقبولی کلاس ها نمره قبولی دروس است، که این نمره را می توانید برای برخی از دروس تغییر دهید، یعنی می تواند نمره قبولی بیش از 10 تعریف شود، اینکار در بخش کلاسبندی (کلاسبندی دستی و از طریق دکمه مربوطه) امکانپذیر است.
 







گزارش مقایسه نتایج (درس) ها در آزمون های مختلف:
این گزارش به منظور ارائه میانگین نمرات دروس در نوبت های آزمون پیاپی تهیه شده است، که می تواند به عنوان گزارشی از نحوه رشد یا افت تحصیلی برای مدیران آموزشی مورد توجه واقع شود.
 

گزارش نتایج (درس) ها در آزمون جاری:
این گزارش به منظور ارائه میانگین نمرات و درصدقبولی دروس نوبت آزمون جاری(یا یک نوبت آزمون انتخابی)تهیه شده است، معیار درصدقبولی دروس، نمره قبولی دروس است، که این نمره را می توانید برای برخی از دروس تغییر دهید، یعنی می تواند نمره قبولی بیش از 10 تعریف شود، اینکار در بخش کلاسبندی (کلاسبندی دستی و از طریق دکمه مربوطه) امکانپذیر است.
 


گزارش مقایسه نتایج (درس) ها در آزمون های مختلف به تفکیک دبیر:
این گزارش به منظور ارائه میانگین نمرات دبیران/ دروس/کلاس ها و به تفکیک دبیران با ارائه نتایج تجمیعی در پایان هر تفکیک و ارائه اطلاعاتی از نتایج بدست آمده در نوبت های آزمون پیاپی تهیه شده است، که می تواند به عنوان گزارشی از نحوه رشد یا افت تحصیلی برای دبیران مورد توجه واقع شود.
 

گزارش مقایسه معدل دانش آموزان (کلاس) در آزمون های مختلف:
این گزارش به منظور ارائه میانگین نمرات دانش آموزان در نوبت های آزمون پیاپی تهیه شده است، که می تواند به عنوان گزارشی از نحوه رشد یا افت تحصیلی برای مدیران آموزشی مورد توجه واقع شود.
 

گزارش رتبه معدل دانش آموزان (کلاس) در آزمون جاری:
این گزارش با در نظر گرفتن میانگین نمره دانش آموزان با دقت سه رقم اعشار (0/000) رتبه بندی ایشان در کلاس بر مبنای میانگین نمره آزمون جاری یا یک نوبت آزمون تهیه شده است، همچنین دروس افتاده یا بدون نمره دانش آموزان نیز در همین گزارش لحاظ شده است.
 

گزارش مقایسه رتبه دانش آموزان (کلاس) در آزمون های مختلف:
این گزارش به منظور ارائه میانگین نمرات کلاس ها در نوبت های آزمون پیاپی تهیه شده است، که می تواند به عنوان گزارشی از نحوه رشد یا افت تحصیلی برای مدیران آموزشی مورد توجه واقع شود.
 

گزارش مقایسه نتایج (دبیر)ان در آزمون های مختلف:
این گزارش به منظور ارائه میانگین نمرات دبیران در نوبت های آزمون پیاپی تهیه شده است، که می تواند به عنوان گزارشی از نحوه رشد یا افت تحصیلی برای مدیران آموزشی مورد توجه واقع شود.
 

گزارش مقایسه نتایج (دبیر)ان در آزمون های مختلف به تفکیک درس:
این گزارش به منظور ارائه میانگین نمرات دبیران/ دروس/کلاس ها و به تفکیک دبیران با ارائه نتایج تجمیعی در پایان هر تفکیک و ارائه اطلاعاتی از نتایج بدست آمده در نوبت های آزمون پیاپی تهیه شده است، که می تواند به عنوان گزارشی از نحوه رشد یا افت تحصیلی برای مدیران آموزشی مورد توجه واقع شود.
 
گزارش نتایج (دبیر)ان در آزمون جاری:
این گزارش به منظور ارائه میانگین نمرات و درصدقبولی دبیران در نوبت آزمون جاری(یا یک نوبت آزمون انتخابی)تهیه شده است، معیار درصدقبولی دبیران نمره قبولی دروس است، که این نمره را می توانید برای برخی از دروس تغییر دهید، یعنی می تواند نمره قبولی بیش از 10 تعریف شود، اینکار در بخش کلاسبندی (کلاسبندی دستی و از طریق دکمه مربوطه) امکانپذیر است.
 
 

 
مدیریت فایل های دیتابیس و ذخیره و بازیابی:
در این بخش انتخاب فایل دیتابیس و نیز عملیات پشتیبانی و بازیابی از مسیر تعیین شده انجام می شود.
در همین بخش می توانید فایل دیتابیس جدیدی را ایجاد کنید و عملیات سال تحصیلی جدید را در آن آغاز کنید.
اگر فایلهای نمونه را هنگام نصب در این سیستم نصب کرده باشید نام فایل های نمونه به شرح زیر است:
فایل های نمونه مربوط به دبستان: Dabes  
فایلهای نمونه مربوط به کاردانش: KarDan
فایلهای نمونه مربوط به دوره اول متوسطه: MotD1
فایلهای نمونه مربوط به دوره دوم متوسطه و پیش دانشگاهی: MotD2
برای ذخیره سازی اطلاعات یا بازیابی اطلاعات ابتدا روی دکمه مدیریت فایل پشتیبانی کلیک کنید تا قسمت مسیر و نام پوشه ذخیره سازی و بازیابی نمایان شود، سپس می توانید این مسیر را از طریق دکمه سمت راست همین قسمت که دارای عبارت ... است تعیین یا به صورت دستی تایپ کنید. در ادامه دکمه تهیه فایل پشتیبان موجب تهیه یک کپی از فایل دیتابیس در مسیر تهیه شده می گردد. و دکمه بازیابی عکس این عمل را انجام می دهد.
علاوه بر 1.ایجاد فایل دیتابیس جدید و 2.ذخیره و 3.بازیابی فایل های پشتیبانی از جمله استفاده های فنی و تکنیکی یی که در این بخش پیش بینی شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:
4. ورود بیش از دوازده نمره، در یک سال تحصیلی برای مدارسی که نیاز به ورود به نمرات بسیار زیاد دارند (البته به لحاظ آموزشی و روانی به نظر می رسد تعداد آزمون های 12 آزمون در سال هم زیاد باشد چه رسد به بیشتر از این که .....؟؟!)
5. ترکیب اطلاعات دو یا چند سال متمادی به منظور مقایسه نمرات نوبت های آزمون مشابه در دو سال پیاپی، البته اینکار هم به لحاظ آماری و علمی خیلی کار دقیق و پسندیده ای نیست، لیکن در مورد برخی سئوالاتی که بعضی دوستان داشته اند این امکان در این بخش امکانپذیر می باشد.

شروع سال جدید(فایل جدید دیتابیس):

ابتدا وارد نرم افزار کارنامه ماهانه شوید
žروی آیکن کشوهای پایین پنجره کنار دکمه خروج کلیک کنید
žروی دکمه  فایل جدید، کلیک کنید

žدر پنجره باز شده یک نام بنویسید مثلا: NewMKDB-9495
 
žروی دکمه ok کلیک کنید.
žدر لیست روی نام فایـل جدید کلیک کنید
.
žروی دکمه انتخاب فایل، کلیک کنید.
 
žدر ادامه .... در پنجره اصلی روی علامت کنار عنوان آموزشگاه کلیک کنید تا به پنجره زیر وارد شوید
 
سالتحصیلی جاری را از لیست انتخاب کنید
 
نصب نرم افزار کارنامه ماهانه(ماهکار):
نصب نرم افزار کارنامه ماهانه از طریق فایل Setup.exe که آیکنی شبیه به تصویر روبرو دارد امکانپذیر است.
نکاتی جهت یادآوری و به عنوان مقدمه :
1- این نرم افزار مستقیما از موتور اکسس Access استفاده می کند، تا بتواند از این نرم افزار قدرتمند برای تهیه گزارشات و نمودارها استفاده کند.
2- این نرم افزار از فایل های ورودی Excel استفاده می کند، اگر چه خود نرم افزار به نرم افزار Excel نیازی ندارد ولی احتمالا خود شما برای تنظیم فایل های اکسل نیاز به این نرم افزار خواهید داشت.
3- این نرم افزار از فایل های PDF به منظور مدیریت فایل های خروجی خود استفاده می کند، علاوه بر استفاده از فایلهای PDF برای مدیریت تفکیک گزارش های پیچیده، از این تکنیک(یعنی صدور فایل های PDF) برای پرهیز از چاپ های مکرر، و بجای آن انتقال فایل ها با فلش و نمایش با ویدئوپروژکتور مورد توجه واقع گردیده است.
4- نگارش های نرم افزاری Microsoft Office (که حاوی Excel و Access) هستند باید 2007 یا 2010 و یا 2013 باشد.
* ترجیحا نگارش 2010 Access مورد توجه و مطلوب است.در نگارش 2010 تولید گزارش ها و نمودارها کاملا میسر است

*استفاده از نگارش های 2007 به دلیل تفاوت  (سرویس پک های) این نگارش ممکن است با مشکل روبرو شود، (فایل های تهیه شده سرویس پک 2 اکسس 2007 با فایل های تهیه شده سرویس پک 1 اکسس 2007 همخوانی ندارند) اما در صورتیکه پس از نصب نرم افزار و اجرای آن مشکلی پیش نیاید ، موتور اکسس نگارش 2007 Access  با نرم افزار کارنامه ماهانه همخوانی خواهد داشت و تولید گزارشات و نمودارها با مشکل روبرو نخواهد شد- چنانچه با تولید نمودارها در نگارش 2007 مشکل داشتید،(به اینجا نگاه کنید:حل مشکل DATABASE UNRECOGNIZED FORMAT) نصب AccessRunTime2007  می تواند در رفع مشکل بسیار موثر باشد  *استفاده از نگارش 2003َ Access و قبل از آن میسر نیست.
* استفاده از نگارش 2013 Access، برای اجرای نرم افزار کارنامه ماهانه میسر است اما چاپ نمودارها در نگارش 2013 مقدور نیست.
آنچه که در مورد اجرا یا عدم اجرا به استحضار می رسد، نتیجه تست های آزمایشی و کاربردی مفصل نرم افزار با رایانه ها، ویندوز های نگارش های متعدد، و آفیس های نگارش های متعدد است.
5- نصب نرم افزار، تنها نصب فایلهای مورد نیاز نرم افزار در مکان های مورد نظر نیست، بلکه تنظیمات بسیار زبادی در رجیستری و ویندوز به واسطه استفاده از این برنامه انجام خواهد شد.
* از مهمترین تنظیماتی که انجام می شود تنظیم Access است، لذا توجه داشته باشد قبل از شروع یا ادامه عملیات نصب حتما از نصب درست و قطعی نرم افزار Microsoft Office 2010 (فعال سازی درست آن) یا (... که در بالا توضیح داده شد) مطمئن شوید. و بعد، نصب نرم افزار کارنامه ماهانه را ادامه دهید. تا تنظیمات اکسس میسر شود.
 هنگام اجرای نرم افزارهای آفیس بخصوص Access 2010 نباید پنجره روبرو نمایش داده شود، این پنجره اجرای نرم افزار را با مشکلاتی روبرو خواهد کرد.

هنگام نصب نرم افزار پنجره زیر به نمایش گذاشته خواهد شد.
در ادامه نصب همانطور که در بالا توضیح داده شد در پنجره بعدی به شما پیام داده می شود که دو نرم افزار Microsoft Access2010  و Adobe Reader را نصب کنید.
دو فایل به نام های Microsoft Access2010.exe  و Adobe Reader.exe  در کنار فایل اصلی نصب نرم افزار کارنامه ماهانه،  وجود دارد که می تواند عملیات نصب این دو نرم افزار را انجام دهد، اگر شما فایل نصب کارنامه ماهانه را از اینترنت دانلود کرده اید، باید به نصب دو نرم افزار مورد بحث به عنوان پیش نیازهای ضروری نرم افزار کارنامه ماهانه(ماهــکار) نگاه کنید. و حتما از نصب درست و فعالسازی قطعی آنها مطمئن باشید. دو فایل اجرایی دارای حجم تقریبی برابر با 50 مگابایت و 180 مگابایت (جمعا 230 مگابایت است) لذا همانطور که مستحضرید امکان دانلود این دو فایل از اینترنت وقت زیادی را خواهد گرفت.
 
 

شکل پایین در برنامه نصب، مسیر نصب فایل های نرم افزار سئوال می شود.

شکل بالا در برنامه نصب، در مورد نصب فایل های دیتابیس نمونه سئوال پرسیده می شود


پس از پایان عملیات نصب به صورت خودکار وارد نرم افزار خواهید شد


 
می توانید بدون فعال سازی برای دیدن نحوه کار نرم افزار بصورت نمایشی(Demo) روی دکمه {ورود به ماهکار} کلیک کنید
اگر کد فعال سازی قبلا تهیه کرده اید می توانید کدهای فعال سازی خود را در قسمت های مربوطه وارد کنید و ...
 
هنگام ورود به نرم افزار به خصوص اگر قبلا Office را فعال نکرده باشید و یا هنگام ورود به نرم افزار پنجره های دیگری از نرم افزارهای نامرتبط به صورت خواسته یا ناخواسته باز و فعال باشند
ورود به نرم افزار کارنامه ماهانه با مشکل روبرو خواهد شد و چنین پیامی دیده می شود




در این هنگام باید روی دکمه OK کلیک کنید و در پنجره بعدروی دکمه Cancel  کلیک کنید، مجددا وارد نرم افزار شوید
 
 
نمایش پنجره بالا به علت درخواست فعال سازی Microsoft Office است، که بهتر است آنرا فعال کنید
همانطور که می دانید رایانه ها بر اساس نوع سیستم عامل (xp ،Seven  و ...) روش های استفاده متفاوتی خواهد داشت، همچنین از آنجا که نگارش های مختلف آفیس وجود دارد(2007و 2010و ...) و روش استفاده از آنها متفاوت است، باید بر اساس نوع موتور آفیس، عملکرد متفاوتی داشته باشید. یکی از موثرترین مواردی که موجب جلوگیری از نصب صحیح نرم افزارها بخصوص نرم افزار آفیس و نرم افزار مورد بحث در این کاتالوگ می شود، سطح دسترسی کاربران ویندوز است. همانطور که می دانید در ویندوز ، دو نوع کاربر وجود دارد که بعنوان کاربر محدود یا استاندارد و دیگری نامحدود یا سرپرست، شناخته می شود. توانمندترین کاربر ویندوز Administrator نام دارد، بنابراین اگر هنگام نصب نرم افزار با مشکل نصب مواجه شدید باید کاربر Admin... را فعال کنید و از طریق نام کاربری Administrator به ویندوز وارد شوید.
بطور خلاصه:
قبل از نصب نرم افزار، ویندوز، سطح دسترسی کاربر ویندوز و تنظیمات مربوط به آن، و موتور Microsoft Office Access و نگارش آن را بدرستی چک کنید تا درست باشند.
-قبل از نصب نرم افزار یکبار نرم افزار Microsoft Office Access را اجرا کنید.
-پس از نصب نرم افزار حتما یکبار Logoff یا SignOut کنید.
-حتی بهتر است بعد از نصب نرم افزار، یکبار ویندوز را Restart کنید.
اگر با پنجره زیر روبرو شدید، همه پنجره های ویندوز را ببندید
و از همه نرم افزارها خــــارج شوید
           و یکبار روی آیکن نرم افزار
          در Desktop دابل کلیک کنید.


    نگارش Windwos x86 |x64    نگارش Office x86|x64    نگارش Access    دسترسی کاربر UserType
    XP    32    2007    32    قدیمی    محدود|نامحدود|Admin
    XP    32    2007    32    جدید    محدود|نامحدود|Admin
    Vista,(7) (8),(8.1),(10)    32    2007    32    قدیمی    محدود|نامحدود|Admin
    Vista,(7) (8),(8.1),(10)    32    2007    32    جدید    محدود|نامحدود|Admin
    Vista,(7) (8),(8.1),(10)    32    2010    32        محدود|نامحدود|Admin
    Vista,(7) (8),(8.1),(10)    32    2010    64        محدود|نامحدود|Admin
    Vista,(7) (8),(8.1),(10)    32    2013    32        محدود|نامحدود|Admin
    Vista,(7) (8),(8.1),(10)    32    2013    64        محدود|نامحدود|Admin
    Vista,(7) (8),(8.1),(10)    64    2007    32    قدیمی    محدود|نامحدود|Admin
    Vista,(7) (8),(8.1),(10)    64    2007    32    جدید    محدود|نامحدود|Admin
    Vista,(7) (8),(8.1),(10)    64    2010    32        محدود|نامحدود|Admin
    Vista,(7) (8),(8.1),(10)    64    2010    64        محدود|نامحدود|Admin
    Vista,(7) (8),(8.1),(10)    64    2013    32        محدود|نامحدود|Admin
    Vista,(7) (8),(8.1),(10)    64    2013    64        محدود|نامحدود|Admin

آنچه که در جدول بالا نمایش داده شده است، به معنی حالت های ممکنی است، که احتمال دارد در رایانه شما وجود داشته باشد.
در برخی از حالت ها امکان بهره برداری از نرم افزار، میسر نیست، اما برخی از حالات قابل اصلاحو بروز آوری هستند:

توضیح جدول سیستم عامل و موتور آفیس، سطح دسترسی کاربر ویندوز:
    امکان بهره برداری از نرم افزار، میسر نیست:
این وضعیت بیشتر مربوط به آفیس 64 بیتی است، اگر چنانچه شما بر استفاده از سیستم 64 بیتی آفیس اصرار دارید می توانید با پست الکترونیکی Tavvafi@gmail.om مکاتبه کنید تا نگارش 64 بیتی آن را خریداری کنید.
    قابل اصلاح و بروز آوری هستند:
بیشتر مشکلاتی که در هنگام اجرای نرم افزار ممکن است پدید آید، و قابل تنظیم و بروزآوری است مربوط به نگارش Office است، که می توانید با نصب نرم افزار
Access Runtime  این نوع مشکلات را رفع کنید.
قابل بهره برداری هستند، اگر وضعیت نرم افزاری رایانه خود را چک کردید و با جدول این کاتالوگ بدون مشکل بوده پس حتما نرم افزار در رایانه شما اجرا خواهد شد.
 قابل بهره برداری است ولی، نگارش Microsoft Office 2013 قابلیت اجرای نرم افزار را دارد ولی نمی توانید نمودارها را در این نگارش رویت و چاپ نمائید.
همانطور که در وب سایت و راهنمای نرم افزار مکرر عرض شده است، بهترین نگارش Office برای این نرم افزار نگارش 2010  است.
اگر Office2010 را بدرستی نصب کرده باشید، ولی نمودارها به نمایش گذاشته نشده اند میتوانید نرم افزار AccessRuntime2010 را از وب سایت Microsoft یا Tavafi.ir دانلود و نصب کنید.

فعالسازی کاربر Administrator :
قویترین کاربر در ویندوز Administrator نام دارد این کاربر همواره تعریف شده است ولی ممکن است فعال نباشد. برای فعالسازی آن باید یک میانبر(shortcut) روی Desktop درست کنید که به فایل c:\Windows\System32\cmd.exe اشاره نماید، سپس روی میانبری که درست کرده اید راست کلیک کنید، و گزینه Run as Administrator را انتخاب کنید.
وارد محیط سیاه رنگ CMD  خواهیدشد، دستور زیر را تایپ کنید و کلید اینترنت را بزنید
net user Administrator /Active:YES
اگر پیام (The command completed successfully.) را دیدید یعنی کار به درستی انجام شده است، و اکنون می توانید با کاربر Administartor به ویندوز وارد شوید، کافیست Signout یا Logoff کنید تا بار دیگر اسامی کاربران ویندوز نمایش داده شود، و این بار روی کاربر Administrator کلیک کنید، باید قدری صبر کنید تا محیط کاربری و صفحه Desktop کاربری توسط ویندوز آماده شود.
پس از ورود به ویندوز نرم افزار را نصب کنید.
باید دقت داشته باشید که در اسرع وقت برای این کاربر رمز تعیین کنید.

نصب نرم افزار
1- ابتدا نرم افزار را از وب سایت Tavafi.ir به آدرس زیر دانلود کنید:
http://www.Tavafi.ir/dl/mahkar
باید دقت کنید پس از دریافت کامل فایل حجم(Size)فایل را بررسی کنید تا برابر با (43.434) مگابایت باشد.
دو فایل Setup1 و Setup2 نیز برای کابرانی که اینترنت ضعیف تری دارند تهیه شده است که دارای حجم (25.369) مگابایت و (20.565) مگابایت است. که تنها فایل اول نیز برای راه اندازی و نصب نرم افزار کافی است.
2- توصیه های ارائه شده در همین کاتالوگ را مورد بررسی قرار دهید.
3-روی آیکن نصب نرم افزار دابل کلیک کنید.
در پنجره های متعدد ارائه شده بسیاری از تنظیمات مورد بررسی واقع خواهد شد و شما می توانید دکمه Next را انتخاب کنید.
توجه داشته باشید در ویندوز 64 بیتی آفیس 32 بیتی در آدرس زیر نصب می شود:
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\
4-پس از نصب نرم افزار بهتر است ویندوز را Restart و یا حداقل Logoff کنید.
5-روی آیکن نرم افزار دوبار کلیک کنید و قدری صبر کنید تا رمز، توسط نرم افزار به موتور اکسس تحویل داده شود و پنجره نخست نرم افزار نمایش داده شود.
6-هنگام نصب نرم افزار توسط فایل اصلی نصب (42مگابایتی) - و یا هنگام اجرای خودکار فایل Setup2 - برنامه نصب نرم افزار، از شما سئوال می کند که آیا میخواهد اطلاعات نمونه برای بررسی نوع عملکرد نرم افزار روی رایانه شما نصب شود؛ شما می توانید-بهتر است- متناسب با مقطع تحصیلی خود مقطعی را انتخاب کنید تا اطلاعات نمونه در نرم افزار قرار گیرد-بعد از نصب می توانید فایل جدید و خالی ایجاد کنید.
7-پس از ورود به نرم افزار از قسمت کلاسبندی دستی، شروع به بررسی نرم افزار نمائید. پس از بررسی این بخش می توانید به قسمت نمرات و سپس انتخاب مدل کارنامه و لیست نمره و نهایتا انتخاب دانش آموزان و درس ها جهت چاپ کارنامه و لیست نمره و در پایان تحلیل و بررسی نمودارها و گزارش های دوره جاری و مقایسه دوره ها بپردازید.
8- تا قبل از فعالسازی نرم افزار تنها می توانید برای 2 دانش آموز کارنامه تولید کنید یا تنها 2 لیست نمره تولید کنید، اما می توانید با عملکرد نرم افزار کاملا آشنا شوید. در صورت رضایت از عملکرد نرم افزار کد فعالسازی تهیه کنید و بدون محدویت چاپ کنید.

توضیحاتی در مورد Accessruntime
 باید دقت کنید با توجه به نگارش کنونی Office خودتان Accessruntime را دانلود و نصب کنید، چرا که نگارش های 2007 و 2010 و 2013 آن وجود دارد.(32/64بیتی)
دلایلی که می تواند موجب نصب AccessRuntime شود به شرح زیر هستند:
در مورد Microsoft Office 2007 که سرویس های پک متعددی از آن به بازار آمده - این موضوع حکایت از وجود اشکالاتی در نگارش های قدیمی آن دارد- می تواند در بروزآوری و رفع مشکلات موثر باشد. به خصوص در رفع مشکل پیام unrecognized format
سایر دلایل و شرایط موثر در انتخاب بسته های (2007-2010-2013) را در آدرس زیر مشاهده کنید:http://www.Tavafi.ir/ac
از کجا بفهمیم که نگارش آفیس 2007 ما چه نگارشی از آفیس 2007 است؟
توسطMy Computer به آدرسC:\Program Files\Microsoft Office\Office12 بروید.
- فایل (MSACCESS.EXE) را پیدا و انتخاب کنید.
- روی فایل راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید.(Alt+Enter)
- از پنجره باز شده، زبانه(Details)را انتخاب کنید.
-به اعداد روبروی قسمت file Version  نگاه کنید.
این اعداد می تواند عدد12.0.6413.1000  -که نگارش قدیمی است- و یا 12.0.6425.1000 -که نگارش جدید است- و یا هر عدد دیگری باشد که نمایانگر نگارش اکسس فعلی 2007 شما است.
آدرس فایل های Access 2007 در ویندوز 64 بیتی


C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office14


آدرس فایل های Access 2010 در ویندوز 32 بیتی


C:\Program Files\Microsoft Office\Office14


آدرس فایل های Access 2010 در ویندوز 64بیتی


C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office14


آدرس فایل های Access 2013 در ویندوز 32 بیتی


C:\Program Files\Microsoft Office\Office15

آدرس فایل های Access 2013 در ویندوز 64 بیتی


C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office15


 
برای فعالسازی کافیست نام آموزشگاه و شماره سریال سخت افزاری هاردیسک خود را در بالای پنجره دیده می شود(مثلا: Mahkar-9SZ5BJK7)
 به پست الکترونیکی Tavvafi@gmail.com ارسال کنید
پس از دریافت کدهای فعالسازی می توانید کد Activation Code و School Name Code خود را در این پنجره Paste کنید تا عملیات فعالسازی انجام شود.
اکثر مشکلات عدم شناسایی کد سخت افزاری هارددیسک دراین بخش مربوط به کاربر ویندوز و تعیین سطوح دسترسی کاربران می شود (با کاربر Administrator) به ویندوز وارد شوید.